به آغاز رنج و به فرجام گنج؛ یادداشتی برای شروع کتاب خواندن

انجام هر کاری برای اولین بار سخت و دشوار است. می‌خواهد راه افتادن در سن دو سالگی باشد، یا که اولین‌بار به دست گرفتن عصا برای بهتر راه رفتن در پیری. به هر حال به قول فردوسی «به آغاز رنج» است.

همه‌ی ما در دوران کودکی چند کتاب کودک و نوجوان معروف را خوانده‌ایم. بسته به این که در چه محیطی رشد کردیم، چقدر خودمان به کتاب و کتابخوانی علاقه نشان داده‌ایم، یا که با چه کسانی به مروور رفاقت کرده‌ایم، به مرور با کتاب‌هایی آشنا شده‌ایم. اما خیلی وقت‌ها هم به هزار و یک دلیل از دنیای کتاب‌های غیر درسی فاصله گرفتیم.

حالا که این یادداشت را می‌خوانید، لابد می‌خواهید دوباره وارد دنیای کتاب خواندن شوید. همین‌جا موضع خودمان را روشن می‌کنیم، اگر کتابخوان حرفه‌ای هستید و لیست بلند بالایی از کتاب‌های خوانده شده دارید، این یادداشت برای شما مناسب نیست. این یادداشت قیقا برای کسانی است که می‌خواهند کتاب خواندن را آغاز کنند.

برویم سراغ ادامه‌ی مطلب و مرحله به مرحله وارد دنیای کتاب‌ها شویم.

گام اول: درباره‌ی چه موضوعی؟

یکی از اولین قدم‌ها برای پیدا کردن کتاب مناسب این است که بدانیم درباره چه موضوع یا موضوع‌هایی دوست داریم کتاب بخوانیم. می‌توانید یک فهرست بلندبالا تهیه کنید و از هر موضوعی یک کتاب بخوانید.

گام دوم: در جستجوی کتابی برای شروع

بعد از تهیه فهرست، باید بهترین کتاب و مناسب‌ترین کتاب برای شروع را پیدا کنید. ما در وبلاگ طاقچه درباره موضوع‌های بسیاری سعی کردیم کتاب‌هایی برای شروع معرفی کنیم. بعضی از این موضوع‌ها عبارتند از:

کتاب‌هایی برای شروع رمان و داستان غیر ایرانی کلاسیک

کتاب‌هایی برای شروع رمان و داستان غیر ایرانی جدید

کتاب‌هایی برای شروع رمان و داستان ایرانی

کتاب‌هایی برای شروع مطالعه رمان‌های عاشقانه

کتاب‌هایی برای شروع مطالعه درباره عشق

کتاب‌هایی برای شروع مطالعه درباره روانشناسی

کتاب‌هایی برای شروع فلسفه

کتاب‌هایی برای شروع آشپزی

کتاب‌هایی برای شروع مطالعه درباره شعرهای عاشقانه

کتاب‌هایی برای شروع مطالعه درباره خودشناسی

کتاب‌هایی برای مطالعه درباره دوران بارداری

کتاب‌هایی برای موفقیت و افزایش انگیزه

گام سوم: خرید کتاب

به جز رفتن به کتابفروشی و خرید کتاب، تین روزها راه‌های دیگری برای خرید کتاب وجود دارد. از خرید اینترنتی کتاب و تحویل در محل گرفته تا خرید نسخه‌های الکترونیکی کتاب. حتی این روزها با گسترش بازار کتاب های صوتی، خرید نسخه صوتی کتاب ها هم راه بهینه‌ای برای لذت بردن از دنیای کتاب‌ها به شمار می‌آید.

گام چهارم: یادگیری از کتاب‌ها

هدف اصلی ما از خواندن کتاب‌ها این است که چیزی از آن‌ها یاد بگیریم و در زندگیمان از آن استفاده کنیم. حتی زمانی که کتابی داستانی می‌خوانیم، علاوه بر لذت بردن از دنیای کتاب‌ها راه و رسمی در ناخودآگاه ما شکل می‌گیرد. برای همین بهتر است چند کار را انجام دهید تا بیشتر و بهتر بتوانیم از کتابخوانی‌مان استفاده کنیم:

۱-خلاصه کتاب‌هایی که می خوانید را بنویسید.

خلاصه‌نویسی یعنی محتوای کتاب را در حجمی کمتر یادداشت کنید. در خلاصه‌نویسی چیزی به اسم لو رفتن کتاب معنا ندارد. چرا که شما این خلاصه را برای خودتان تهیه می‌کنید و یا اگر در اختیار کسی قرار می‌دهید، می‌داند که کلیتی از کتاب را از اول تا آخرش، می‌تواند بخواند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه خلاصه کتاب بنویسیم؟» را هم بخوانید.

۲- مرور کتاب بنویسید

مرور کتاب را عمدتا برای دیگران نوشته می‌شود. در واقع مرور کتاب راهی است برای کمک کردن به دیگران برای تصمیم‌گیری درباره خواندن یا نخواندن یک کتاب. در مرور کتاب باید نکاتی را رعایت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه مرور کتاب بنویسیم؟» را بخوانید.

۳- کتاب‌ها را نقد کنید

بعد از اینکه کتابی را خواندید، می‌توانید آن را نقد کنید. نیازی نیست برای نوشتن نقد کتاب باید مهارت تفکر نقادانه داشته باشید. بتوانید نکات مثبت و منفی آن را مشخص کنید. درست است که کلمه نقد کلمه‌ی بزرگی است، اما برای شروع نوشتن نقد لازم است تمرین کنید. بعد از نوشتن نقد کتاب، می‌توانید آن را به دوستانتان بدهید و درباره آن صحبت کنید و این مهارت را در خودتان پرورش دهید.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه نقد کتاب بنویسیم؟» را هم بخوانید.

۴- گروه کتابخوانی تشکیل دهید

اگر کتاب واقعا مورد علاقه شما بود و دوست داشتید دیگران هم آن کتاب را بخوانند، می‌توانید یک گروه کتابخوانی تشکیل دهید. در یک گروه کتابخوانی ممکن است شما قبلا آن کتاب را خوانده باشید و در کنار دوستانتان کتاب را بازخوانی کنید. یا اینکه برای اولین بار کتاب را بخوانید. نکته مهم این است که وقتی کتابی را با هم می‌خوانید، می‌توانید بیشتر درباره کتاب‌ها صحبت کنید. فراموش نکنید که هر کتاب لایه‌های مختلفی دارد. باید با صحبت کردن و نوشتن و فکر کردن درباره‌ی آن، مطمسن شویم که آن کتاب را متوجه شدیم. البته انجام همه‌ی این مراحل برای همه‌ی کتاب‌ها امکان‌پذیر نیست. اما بعضی کتاب‌ها ارزشش را دارند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه گروه کتابخوانی راه بیاندازیم؟» را هم بخوانید.

به فرجام گنج

این یادداشت را با بخشی از مصرعی از فردوسی آغاز کردیم و با ادامه آن مصرع تمام می‌کنیم. پیدا کردن گنج واقعی درست بعد از خواندن آخرین جمله کتاب تازه آغاز می‌شود. آنجایی که درست در بزنگاه‌های تصمیم‌گیری زندگیتان، یاد نکته‌ای از یک کتاب می‌افتید و تصمیم بهتری می‌گیرید. یا آنجایی که می‌توانید زودتر از بقیه موضوعی را یاد بگیرید و آنجایی که می‌توانید بهتر از بقیه متنی را بنویسید. برای به دست آوردن این گنج بزرگ کافی است صبور باشید و کتاب‌های بیشتری بخوانید.

نویسنده مطلب: طاقچه

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.