بیگانه (The Stranger) / شاهکاری عجیب

هفته نامه جیم
هفته نامه جیم

بیگانه یکی دیگر از شاهکار های آلبر کامو، نویسنده مشهور فرانسوی است.

شاید عنوان کتاب بهترین توصیف برایش باشد. بطوریکه می توان گفت هیچ کلمه ای موجز تر و کامل تر برای توصیف این کتاب وجود ندارد.

داستان که از زاویه دید اول شخص مفرد روایت می شود، از هر لحاظ در آن بیگانگی، ابهام و آشنایی زدایی موج می زند. بیگانگی شخصیت اصلی داستان با مادرش، اطرافیانش و حتی با خودش. چگونه باید قهرمان داستان را درک کرد، که فردای تشییع جنازه مادرش به دریا خوشگذرانی برود و رابطه ای آزاد را با یک زن آغاز کند و در سینما به تماشای فیلم خنده دار بنشیند؟ یا یک مرد عرب را به علت آفتاب و نور خورشید به قتل برساند و در شب اعدامش اظهار شادمانی کند؟ و اینکه آرزو کند که افرادی که برای دیدن او بر طناب دار و مشاهده اعدامش می آیند زیادتر باشد تا با ناسزاها و نفرین هایشان او را بدرقه کنند؟

بیگانه و اثر فاخر دیگر این نویسنده یعنی (طاعون) وجه مشترکی دارند. در هر دو رمان، نویسنده مرگ را جزئی از بخش اصلی داستان خود قرار می دهد. سعی می کند این مشکل را برای خود و خوانندگانش حل کند و دغدغه مرگ و هراس آن را زایل کند. که صد البته به زیبایی و با مهارت تمام این کار را انجام می دهد و ذهن خواننده را با ابهام و آشنایی زدایی به چالش می کشد.

نویسنده مطلب: محمد منتصری

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.