معرفی بهترین کتاب های استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ یکی از بزرگترین دانشمندان قرن محسوب می شود. او نظریه های بسیار مهمی درباره فضا و سیاه چاله ها ارائه داد. در ادامه به معرفی بیوگرافی و بهترین کتاب های استیون هاوکینگ می پردازیم.

 استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ

تاریخ نابغه‌های زیادی را به خود دیده است. آدم‌هایی که نقشی ماندنی از خودشان به‌جا گذاشته‌اند و تا مدت‌ها پس از مرگشان نیز هیچ‌کس آن‌ها را از یاد نخواهد برد. زمانه‌ی ما نیز از وجود چنین انسان‌هایی بی‌نصیب نمانده است. در همین سال‌ها مردی آن‌سوی کره‌ی زمین می‌زیست که توانست مفهوم محدودیت را تغییر دهد. استیون ویلیام هاوکینگ اگرچه سال‌های بسیاری از بیماری «ALS» رنج برد و پزشکان هرگز امیدی به بهبودی یا حتی زنده ماندن او نداشتند هفتادوشش سال زندگی کرد و در طی این سال‌ها فعالیت علمی خود را ادامه داد. استیون هاوکینگ مرزها را برای تمام کسانی که از محدودیت‌های حرکتی رنج می‌برند تغییر داد، او کسی است که معنی غیرممکن را عوض کرده است. استیون هاوکینگ در طول زندگی خود 15 کتاب نوشت. تعدادی از کتاب های او در ایران ترجمه شده ما در ادامه علاوه بر معرفی مختصری بر بیوگرافی استیون هاوکینگ به معرفی بهترین کتاب های این دانشمند بزرگ خواهیم پرداخت.

بیوگرافی استیون هاوکینگ

استیون ویلیام هاوکینگ هشتم ژانویه در آکسفورد به دنیا آمد. تولد او مصادف با سیصدمین سالروز درگذشت «گالیله‌ئو گالیله» منجم بزرگ ایتالیایی رنسانس بود. پدر و مادر او تحصیل‌کرده بودند و پدرش پزشک بود. آن‌ها دلشان می‌خواست پسرشان پزشک خوبی شود اما هرگز گمان نمی‌کردند سال‌ها بعد نام پسرشان به‌عنوان یکی از بزرگان علم فیزیک بدرخشد. استیون یک متخصص فیزیک نظری و کیهان‌شناسی برجسته شد و از سال 1979 تا 2009 کرسی ریاضیات لوکاسی را در دانشگاه کمبریج در اختیار داشت.

استفن هاوکینگ
استفن هاوکینگ

استیون در مدرسه چندان عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشت اما کودکی بسیار باهوش و کنجکاو بود. او علیرغم مخالفت خانواده‌اش در 17 سالگی وارد دانشگاه آکسفورد شد و تحصیلش را در رشته‌ی فیزیک آغاز کرد. استیون هاوکینگ در طول تحصیلات دانشگاه هم آن‌چنان درخشان به نظر نمی‌رسید تا اینکه شاگرداول دانشگاه آکسفورد شد و یکی از واجدین شرایط بورسیه برای ادامه تحصیل در دانشگاه کمبریج شناخته شد. او برای گرفتن این بورسیه مجبور بود با دیگران رقابت کند. روایت معروفی وجود دارد که می‌گوید او در جلسه مصاحبه‌ای که مدیران آکسفورد برای انتخاب کسی که باید از بورسیه استفاده می‌کرد ترتیب داده بودند خطاب به آنان گفت: «اگر بازهم می‌خواهید مرا در اینجا تحمل‌کنید، بورس را به من ندهید.» به نظر می‌رسد مدیران آکسفورد هم تمایلی به نگه‌داشتن استیون در آنجا نداشتند. آن‌ها بورسیه را به او دادند و استیون ویلیام هاوکینگ راهی کمبریج شد.

در سال آخر حضور در آکسفورد بود که اولین نشانه‌های بیماری در استیون ظهور کرد. او نمی‌توانست از پله‌ها درست بالا و پایین برود و در تکلم هم دچار اشکال شده بود. پزشکان پس از بررسی‌های بسیار بیماری او را «اسلکروز جانبی آمیوتروفیک» تشخیص دادند و گفتند که او به‌زودی به‌طور کامل فلج خواهد شد و دو سال بیشتر زنده نخواهد ماند؛ اما استیون هاوکینگ کسی نبود که به این سادگی تسلیم شود. زندگی برنامه‌ی دیگری برای او داشت.

استیون هاوکینگ و همسر اولش جین
استیون هاوکینگ و همسر اولش جین

سال 1964 بود که استیون با جین وایلد آشنا شد. دختری که یک سال بعد همسرش شد. وجود جین و همین‌طور علاقه به دانش باعث شد استیون تسلیم نشود. او سال 1965 دکترایش در کمبریج را آغاز کرد. استیون ویلیام هاوکینگ در دوران دکترا با «دنیس شیاما» فیزیکدان معروف کارکرد، تز دکترای او ارتباط مدل‌های کیهان‌شناسی و مکانیک کوانتومی بود.

بیماری دست‌بردار نبود، استیون کم‌کم تمام توانایی‌های حرکتی و ارتباطی‌اش را از دست می‌داد. تا سال 1985 او توانایی تکلمش را هم به‌طور کامل ازدست‌داده بود؛ اما متخصصان در سراسر دنیا بی‌کار ننشستند آن‌ها صندلی‌های چرخ‌داری برای او طراحی کردند که نه‌تنها به او کمک می‌کرد حرکت کند بلکه توانایی‌های جانبی دیگری هم داشت که به او اجازه می‌داد نامه‌هایش را بخواند، مقاله‌هایش را بنویسد و حتی از اسکایپ استفاده کند.

معرفی بهترین کتاب های استیون هاوکینگ

هاوکینگ در طول زندگی‌اش در مجموع 15 کتاب نوشت و یا با نویسندگان دیگر همکاری کرد. چند مورد از مهم‌ترین کتاب های استیون هاوکینگ عبارتند از:

کتاب تاریخچه مختصر زمان

کتاب تاریخچه مختصر زمان
کتاب تاریخچه مختصر زمان
  • سال انتشار: 1988
  • مترجم: محمدرضا محجوب
  • انتشارات: شرکت سهامی انتشار

در سال 1988، هاوکینگ با انتشار کتاب تاریخچه مختصر زمان (A Brief History of Time) از شهرت جهانی برخوردار شد. این کتاب کوتاه و آموزنده در مورد مکان، زمان، وجود خدا و آینده، به مرجع معتبر کیهان شناسی برای عموم مردم تبدیل شد. این اثر به سرعت به موفقیت دست یافت و برای سال‌های متمادی جز پرفروش‌ترین‌ کتاب های استیون هاوکینگ در ساندی تایمز لندن بود. میلیون‌ها نسخه از تاریخچه مختصر زمان به فروش رفت و تاکنون به بیش از چهل زبان دنیا ترجمه شده است.

کتاب جهان در پوست گردو

کتاب جهان در پوست گردو
کتاب جهان در پوست گردو
  • سال انتشار: 2001
  • مترجمان: محمدرضا محجوب، عبدالحسین صبوری
  • انتشارات: شرکت سهامی انتشار، شبگیر

به دلیل اینکه درک کتاب تاریخچه مختصر زمان آسان نبود، هاوکینگ در سال 2001 کتابی با عنوان جهان در پوست گردو (The Universe in a Nutshell) خلق کرد که توضیحات شفاف‌تری در مورد نظریه‌های کیهان شناسی ارائه می‌داد. این کتاب نیز یکی از کتاب های استیون هاوکینگ است که به فارسی ترجمه شده است.

کتاب تاریخچه مختصر زندگی من

کتاب تاریخچه مختصر زندگی من
کتاب تاریخچه مختصر زندگی من
  • سال انتشار: 2013
  • مترجم: احسان زیور عالم
  • انتشارات: کتاب کوله پشتی

کتاب تاریخچه مختصر زندگی من (My Brief History) سرگذشت زندگی استیون هاوکینگ است که در مورد داستان زندگی‌اش از کودکی تا زمانی است که به شهرت جهانی رسید.

کتاب طرح بزرگ

کتاب طرح بزرگ اثر استفن هاوکینگ
کتاب طرح بزرگ اثر استفن هاوکینگ
  • سال انتشار: 2010
  • مترجمان: ابوالفضل حقیری، حسین صداقت، امیر امیرآبادی
  • انتشارات: موسسه انتشاراتی فلسفه

کتاب طرح بزرگ (The Grand Design) در سال 2010 در رد این عقیده که خدا جهان را آفریده است، توسط هاوکینگ نوشته شد. هاوکینگ قبلا معتقد بود که اعتقاد به خالق با نظریه‌های علمی مدرن تناقض دارد. او در این اثر اثبات کرد که بیگ بنگ (انفجار بزرگ) نتیجه قوانین فیزیک است، نه چیز دیگر. هاوکینگ گفت:

از آن‌جا که قانونی مانند جاذبه زمین وجود دارد، جهان توان ایجاد خود از هیچ چیز را دارد و خواهد داشت. همان‌طور که جهان وجود دارد، ما نیز وجود داریم.

کلام آخر

استیون هاوکینگ در کنار اینکه یکی از بزرگترین دانشمندان قرن محسوب می شد او یک الگو برای همه افرادی که معلولیت را دلیلی بر محدودیت می دانند، به شمار می رود. کتاب های استیون هاوکینگ به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده است و اغلب در پیرامون فضا، فیزیک، پیدایش جهان و فلسفه و اثبات و یا رد وجود خداوند است. نظر شما درباره کتاب های استیون هاوکینگ چیست؟ شما کدام کتاب این دانشمند را خوانده اید؟ نظرات خود را با من و سایر همراهان این صفحه درمیان بگذارید.

نویسنده مطلب: Sara Kamali

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.