چگونه مرور کتاب بنویسیم؟ معرفی کتابی که می‌گوید چگونه معرفی کتاب بنویسیم

مهدی نوری

مرورنویسان کتاب نفرت‌انگیزترین و مشمئزکننده‌ترین گونه‌ خوک‌هایی هستند که پوزه روی سیاره زمین مالیده‌اند، مخلوقاتی غرغرو و تهوع‌آور که با تکه پاره کردن کارهای دیگران، شهوت تندخویی خود را ارضا می‌کنند. (برشی از کتاب چگونه رمان نویس مشهوری شدم استیو هلی)

این جملات اولین کلماتی است که در کتاب «چگونه مرور کتاب بنویسیم؟» خواهید خواند. همین قدر غیرمتعارف و غیرطبیعی. من تا خواندمش یاد رسم گنده‌لات‌های تهران قدیم افتادم که اول دعوا تیزی را بخود می‌کشیدند و بعد که خون می‌جهید بیرون، طرف دعوا می‌گفت این که با خودش این کار را کرد با من چه می‌کند و الفرار…

اما نویسنده کتاب بِرد هوپر اینقدر گردن‌کلفت هست که جرات چنین آغازی را داشته باشد. اگر هوپر را نمی‌شناسید باید بگویم این آدم، ویراستار کتاب‌های بزرگسالان در بوک لیست (مجله مرور کتاب انجمن کتابداری آمریکا) است. کارشناس ارشد کتابداری دارد و هم اینک رپیس بخش مرورنویسی کتاب‌های بزرگسالان است و یکی از سرشناس‌ترین مرورنویسان جهان.

هوپر در همان مقدمه حرف آخر کتاب را می‌زند: در مرورنویسی همه چیز یعنی تجربه، تجربه و تجربه. تجربه در خواندن کتاب، تجربه در مرورخوانی و تجربه در مرورنویسی.

کتاب «چگونه مرور کتاب بنویسیم؟» پر است از انواع درخشان یادداشت‌های مرور کتاب. از تفاوت‌های مرور و نقد آغاز می‌شود. مرور قبل و بعد از انتشار را جا می‌اندازد. از محتوا و فرم مرور حرف می‌زند و ویژگی‌های یک یادداشت خوب را فهرست می‌کند و مرورنویسان درجه یک دنیا را معرفی می‌کند.

هوپر در این کتاب مثل یک آقا معلم سن و سال‌دار یک عالمه از مرورهای طراز اول خودش را هم آورده است و از روی آن‌ها به شکل یک کارگاه عملی ریزه‌کاری‌ها را آموزش می‌دهد.

برو هوپر . نویسنده کتاب
برو هوپر . نویسنده کتاب

کتاب یک دستینه (هندبوک) درجه یک برای کتابداران و خبرنگاران کتاب است. کتابی برای آن‌ها که دوست دارند کارشان کتاب خواندن و بعد معرفی آن به دیگران باشد.

از سوی دیگر اندازه 160 صفحه‌ای کتاب خوانش دو هفته‌ای آن را لابه لای روزمرگی‌ها آسان می‌کند.

خلاصه اینکه اگر کسب و کارتان با کتاب است این اثر را باید در کتابخانه دم دستتان داشته باشید. کاری که این کتاب با شما می‌کند، همان کاری است که یک کتاب جامع مکانیکی ماشین، برای آدمی با دست روغنی و گیر افتاده می‌کند.

عزت عالی زیاد!

نویسنده مطلب: مهدی نوری

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.