یک کتاب خوب برای بچه های خوب

معرفی مجموعه چرا خدا چنین کرد؟

هدف از نگارش این مجموعه، عمق بخشیدن به خداشناسی کودکان و شکوفا شدن فطرت خدا دادی در آن ها هست.

قصه و داستان، بهترین غالب برای آشنا کردن کودکان با مفاهیم مختلف است. در میان آموزه های گوناگون، مهمترین مفاهیم به مسائل جهان بینی مربوط میشود و در این بین شناخت خداوند و صفات ویژگی های او، تاثیر عمیقی در زندگی انسان خواهد داشت.

شناخت خداوند دارای ابعاد گوناگونی است. این مجموعه با هدف تبیین صفت حکمت خداوند تدوین گشته است. حکمت خداوند به این معناست که همه کار های او دلیل مستحکم دارد و هیچ کار بدون سبب رخ نداده است. همچنین هر کاری هدفی را دنبال میکند و بیهوده و لغو نیست. اعتقاد به این صفت، آرامشی دائمی به انسان خواهد داد. چرا که چنین فردی مطمئن هست هر اتفاقی هرچند که دردناک و تلخ هم باشد، دلیلی قانع کننده دارد و همچنین هدف خاصی را دنبال میکند و به سر انجامی نیکو خواهد رسید.

اما چگونه میتوان این ویژگی خداوند و باور عمیق را در کودکان ایجاد کرد؟ کودکانی که هنوز قدرت تحلیل مباحث پیچیده را ندارند، چگونه میتوانند به درکی از این صفت خداوند برسند؟

عروسک فیل همراه با کتاب
عروسک فیل همراه با کتاب

برای حل این مشکل، نویسنده مجموعه (حجت الاسلام حیدری ابهری) از غالب داستان استفاده کرده است. این داستان ها راوی اتفاقات مختلفی هستند که بین حیوانات رخ میدهد. در ضمن این ماجراها، برخی ویژگی های موجود در حیوانات مورد توجه قرار گرفته در میان گفتگو های حیوانات، به هدف خداوند از خلقت آن ویژگی اشاره شده است.

به عنوان مثال در جلد اول این مجموعه میخوانیم:

میمون به فیل گفت:«من خیال کردم چون گردنت کوتاه است، نمیتوانی آب بخوری. این سطل را پر آب کرده بودم که به تو آب بدهم»

فیل قهقهه ای زد و حسابی خندید. او به میمون گفت: «این خرطومی که خدا به ما فیل ها داده، فایده های زیادی برای ما دارد. ما به وسیله این خرطوم آب میخوریم، از روی زمین علف بر میداریم و در دهانمان میگذاریم، فرزندانمان را با آن نوازش میکنیم و … »

نویسنده مطلب: مهدی بخشی

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.