بخوانید و بدانید تا تولید کننده محتوا باشید!

مدت زیادی نیست که از طرف برخی از آشنایان و دوستان پیامی مشابه را همچون « امکان داره این متن رو بخونی نظرت رو بدی یا اینکه به نظرت چیکار کنم کپشن‌نویس بهتری باشم و اصلا چطوری محتوای بازاریابی بهتری بنویسم؟» دریافت کرده‌ام. خب قطعا اگر شما هم جای من باشید، با کمی کش و قوس دادن به پاسختون که نه عزیزم این حرفا چیه، خیلی هم خوب می‌نویسید یا اینکه من خودم هم هنوز دارم درس پس میدم و این حرفا موضوع رو به سمت مطالعه هرچه بیشتر پیش می‌برید. اما خودمونیم دیگه، واقعیت چیز دیگری است…

نمیدانم این تجربه را اولین بار چه کسی و چه زمانی به شاگردانش گفت که هرچه بیشتر بخوانید، بهتر، ساده‎تر و روان‌‌تر قلم می‌زنید، اما هر کسی بوده الحق حرفش درست و به جا بوده. اما می‌خواستم با کسب اجازه از اولین افرادی که چنین تجربه نابی را کسب کردند و به دیگران هم توصیه کردند، چند خطی درباره تجربیات هرچند کم خود، مطالبی را بیان کنم.

بخوانید و بدانید!

طبیعتا اولین نکته و ایده برای خوب نوشتن، خوب خواندن است. کتاب‌های خوب، مقالاتِ خوب و البته اخبار و گزارش‌هایِ خوب! بله، اخبار خوب.

قطعا شما برای بهتر نوشتن، مطالعه کتاب و یا مقاله خوب خواندن را امتحان کرده‌اید. اما چرا باید در کنار کتابخوانی، اخبار و گزارش و تحلیل‌های خوب هم بخوانیم؟ شخصا به واسطه سابقه حضور و کارم در حوزه خبر و حرفه روزنامه‌نگاری، خواندن اخبار و گزارش‌های خوب را به ویژه به تولید کنندگان محتوا توصیه می‌کنم؛ چرا که ایمان دارم، مطالعه یک گزارش و تحلیل خوب از یک ماجرا (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و یا ورزشی) کم از خواندن خلاصه یک کتاب یا روایتی از یک زندگی و اتفاق نیست که به بهترین شکل ممکن ( خلاصه نویسی، رعایت اصول نگارشی و ویرایشی و …) نگارش و منتشر شده است.

از طرفی دیگر، خواندن یک گزارش تحلیلی و یا دنبال کردن سلسه گزارش‌ها و اخبار، ذهن ما را برای بهتر دیدن جامعه در همه ابعاد بازتر می‌کند. تصور کنید با مطالعه یک گزارش تحلیلی از وضعیت اشتغال زنان، ذهن شما به سمت توسعه اقتصادی، مشکلات معیشتی، تصمیم گیری‌های سیاسی و غیره سوق داده می‌شود و همین اتفاق است که اجازه پرسه زدن ذهن ما حول موضوعات مختلف، توانایی و خلاقیت در نوشتن را برای ما بیشتر می‌کند.

البته تصور می‌کنم که شاید برخی از شما این موضوع را کمی دور از حیطه کاری‌تان بدانید و بگویید اصلا آگاهی داشتن از اخبار روز و یا مطالعه تحلیل و گزارش درباره آن‌ها بی فایده است و تنها وقت و زمان ما را تلف می‌کند؛ اما باور کنید خودتان به اعجاز آن واقف نیسیتید.

نکته: پیگیری اخبار و گزارش‌های تحلیلی به منزله درگیر شدن و یا ربوده شدن بخشی از زمان مفید شما طی روز نیست، بلکه آگاهی نسبی از اتفاقات روزمره کشور، به ویژه در حیطه کاری شما که بخش مهم آن آگاهی و اشراف کامل از همه جوانب آن است. چرا که شما به عنوان نویسنده و یا تولیدکننده محتوا باید ورودی‌های مفیدی برای نگارش و تولید متن و محتوا جهت ارائه بهترین خروجی داشته باشید.

اما موضوع اصلی و همیشگی که یک نویسنده و تولید کننده محتوا باید آن را جدی بگیرد؛ متنوع کتاب خواندن، خوب و دقیق کتاب خواندن و کتابِ خوب خواندن است. تنوع در کتابخوانی همانند موضوعی که پیش‌تر به آن اشاره شد، می‌تواند کمک بزرگی به جنس و نوع محتوا و کلمات ورودی به ضمیر ناخودآگاه شما داشته باشد. کتاب‌های آموزشی، پژوهشی، انگیزشی، تاریخی و حتی رمان هر یک به میزانی در افزایش خلاقیت ذهن شما تاثیر دارد.

شاید فرصت فراهم شده حاصل از شیوع کرونا و در خانه ماندن بیشتر، غنیمتی باشد برای ایجاد تنوع در کتابخوانی و سرعت بخشیدن به بهبود توانایی نوشتن. حالا اگر توان خرید هفتگی و یا ماهانه یک جلد کتاب را هم نداریم، کمپین تبادل کتاب با دوستان و آشنایانمون رو راه اندازی کنیم.

موسیقی خوب گوش کنید

زمانی مدیری داشتم که به هندزفری من حساس بود، می‌گفت « چرا باید سرکار موزیک گوش بدی؟ مگه اینجا خونه خاله است؟!» من هم بهشون گفتم که یک نویسنده، روزنامه‌نگار و یا تولید کننده محتوا، باید و باید ورودی‌های متعددی به ذهنش داشته باشد تا بتواند یک خروجی زیبا و دلنشین تولید کند. خوشبختانه ایشون قانع شدند و به جرگه مدیران همراه با همکارانشون پیوستند!

در این نوشتار صحبتم از موزیک، شاید فقط موزیک کلاسیک، سنتی یا موزیک بی کلام نیست. بلکه به نظر من هر موزیکی که یک فرد را به وجد و خلق ایده هدایت کند، می‌تواند بهترین موزیک برای او باشد. چه آن موزیک پاپ باشد یا سبکی دیگر؛ تنها کافی است موزیک باعث جدا شدن از صداهای اطراف و ایجاد فضای خلاقیت در ذهن نویسنده باشد.

خوب حرف بزنید!

تفاوت حرفِ خوب زدن با خوب صحبت کردن زمین تا آسمان است. چرا که برخی افراد سخنوران خوبی هستند و برخی دیگر خوب می‌دانند اما قادر به بیان درست آن‌ها نیستند. در این جا موضوع مورد توجه بنده، استفاده از کلمات و ادای مناسب کلمات در جملات است. البته منظور از ادای درست کلمات و یا استفاده از بهترین واژگان در محاوره، تقلید از سبک کلام و یا استفاده اغراق گونه از کلمات ادبی نیست. نکته اینجاست که تنها بتوانیم کلمات صحیح فارسی، استعاره‌ها و یا ضرب المثل‌ها را در جای درست به کار ببریم تا کلام شفاهی‌مان هم مانند نوشتارمان اثرگذار و قابل فهم باشد. شاید این تمرین میان گفت و گوهایمان با اعضای خانواده و دوستان و همکارانمان که روزانه با آن‌ها در ارتباط هستیم و یا درمورد مسائل متعدد بحث و گفتمان داریم، قابل اجرا باشد.

نویسنده مطلب: نگار میرکریمی negar.mirkarimi

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.