خلاق شدن راحته؛ بخون و خلاق شو!

خلاق بودن ویژگی هست که با تمرین به دست میاد و میتونه تو هرشرایطی به کار بیاد وقتی وارد کاری میشید وقتی با یه بحران روبه رو میشید وقتی تو ارتباطاتتون به مشکل میخورید هرجایی وجودش کمک کننده است و از راه های ساده شروع کنیم برای خلاق شدن خودمون و بچه هامون در این مقاله سعی شده اشاره ای بشه به فعالیت هایی که باعث ایجاد خلاقیت در ما و کودکانمان می شود .

تو این دوران قرنطینه این بازی هارو خودتون و بچه ها انجام بدید و کیف کنید.

به ایده ها و نظرهای مختلف احترام بگذارید

با گفتن: “خب این هم راه خوبی برای نگاه کردن به موضوع است.” یا “چه ایده ی خوبی! من هیچوقت بهش فکر نکرده بودم. بیا امتحانش کنیم” تبادل ایده ها را تشویق کنید.

اکتشافات کودکان را تشویق کنید

نظرات مشخص و انگیزشی بدهید، مثلا: “چقدر جالب! تو با این بلوک ها یه راه مخفی درست کردی.” یا “اینجوری که از سبزهای مختلف برای رنگ کردن برگ استفاده کردی باعث میشه نقاشیت خیلی طبیعی بنظر بیاد”.

از خجالت دادن و دست پاچه کردن کودکانی که از روش آزمون و خطا برای تجربیاتشان استفاده کرده اند پرهیز کنید. نگویید: “واقعا چه فکری کردی که این کار رو کردی؟” بلکه ازکودک حمایت کنید: “اگر این کار نکرد، یک روش دیگه رو امتحان کن. مطمئن باش درستش میکنی” هر ریسک منطقی که به خلاقیت منجر بشود را تشویق کنید.

با مطرح کردن سوال، شیوه ی تفکر مستقل و تخیلی را در کودکتان ایجاد کنید

در کارهای مختلف به کودکتان نگویید دقیقا باید چه کار کند. برای مثال، وقتی در حال ساختن ظرف غذای پرندگان هستید به کودک بگویید: “دارم فکر میکنم که چی میتونه دونه های ذرت شکسته و تخم آفتابگردون ها رو نگه داره. تو چه پیشنهادی داری؟”

از کمال گرایی بپرهیزید

پروژه ی کودکتان را انجام ندهید به این دلیل که شما بهتر و سریعتر میتوانید آن را انجام دهید. (البته که میتوانید!) در همین راستا از اصلاح کردن و تکمیل کردن پروژه ی کودک برای اینکه کامل و بی نقص باشد بپرهیزید. به آنچه که کودک درطول فرآیند انجام پروژه یاد گرفته است احترام بگذارید. فرآیند انجام پروژه از نتیجه ی نهایی مهم تر است. با تمرین بیشتر، نتیجه بهتر خواهد شد.

از عبارات ناامیدکننده و منفی بافی دوری کنید

نظرات مبتنی به قضاوت تجربیات خلاق را زیر سوال میبرند. از عباراتی اینچنینی دوری کنید: “نه! اینجوری نباید انجامش بدی. بذار من برات درستش کنم” یا “هیچوقت نمیتونی کاری رو درست انجام بدی، نه؟”

به تلاش های خلاقانه ی کودک احترام بگذارید. داستان ها و کارهای هنری کودکتان را روی یخچال یا روی تخنه ای مخصوص این کار به نمایش بگذارید. کودکان عاشق دیدن حاصل علاقه و تلاششان بر روی دیوار مادر و پدر هستند.

از مقایسه ی ناخوشایند خواهر و برادرها باهم پرهیز کنید

لطفا هرگز چیزهایی مانند این نگویید: “تمطمئنا تو نمیتونی به خوبی برادرت قصه بگی” یا “چرا نمیتونی یه نقاشی قشنگ مثل خواهرت بکش؟ چقدر از رنگ های تیره ی بی حال استفاده کردی.”

طنز هوشمندانه ی کودک را تشویق کنید. طنز به کودکان کمک میکند تا از هوش خلاق خود لذت ببرند. سعی کنید خیلی از اوقات باهم بخندید و به کودک بگویید که حرفش شما را از خنده روده بر کرده است.

بازی هایی را انجام بدهید که میتوانند جواب های متفاوتی داشته باشند. سوال های ” اگر ….چی؟” را در بازی بگنجانید. مثلا: “اگه بخوایم یه قلعه ی شنی بسازیم چی؟ چه کار کنیم تا ماسه ها بهتر به هم بچسبن؟” “اگه بخوایم روی قلعه رو طراحی کنیم چی؟ از چی میتونیم استفاده کنیم؟”

بازی های تخیلی با کلمات انجام دهید

برای مثال: اگر در ماه فرود بیاییم راه هایی برای خانه ساختن پیدا کنید. یا اینکه لیستی درست کنید از تمام کارهای واقعی و تخیلی که میشود با یک وسیله ی معمولی خانه انجام داد و از جواب های عجیب و غریب کودکان لذت ببرید. مثلا گلدانی که روی میز گذاشته شده است میتواند  کاپ قهرمانی یک ورزشکار باشد، میتواند کندوی عسل باشد، میتواند کوزه ی یک زن روستایی باشد، میتواند مشک دوغ یک قبیله ی بختیاری باشد، یا حتی یک سفینه ی فضایی باشد! و هزاران چیز دیگر که فقط خلاقیت محدود میتواند ما را از تصور منع کند.

بازی “یه کاری کن باور کنم” انجام دهید. شما و کودکتان به نوبت وانمود کنید که مثلا یک میمون هستید. یا حتی وانمود کنید یک وسیله یا ماشین هستید، مثلا ماشین چمن زنیريال یا دستگاه پاپ کورن ساز یه جاروبرقی هستید.

•یک مکان امن  و راحت برای کثیف کاری کودکان در نظر بگیرید که کودکان بتوانند در آن از هر نوع وسیله ی هنری استفاده کنند. کاغذ و مقوا، مدادشمعی، گچ، مارکر، چسب، برچسب، رنگ انگشتی و گل رس در اختیار کودک قرار دهید و اجازه بدهید همه ی خلاقیتش را نشان بدهد.

ازوسایل خانه استفاده کنید

از وسایل خانه سازه های تخیلی بسازید و با کودکتان کنسرت بگذارید و هرنوع ترکیب صدایی را بپذیرید. فضای کافی هم برای جنب و جوش بچه هایی که با رقص هیجان خود را نشان میدهند ایجاد کنید.

قصه های خانوادگی بسازید. به این شکل که یک نفر قصه را شروع میکند و بعد نفر بعد باید به آن اضافه کند و همینطور تا نفر آخر خانواده.هرچقدر سناریو مسخره تر باشد، بازی بامزه تر خواهد بود!

پایان قصه های معروف را عوض کنید

داستان سه تا خوک کوچولو چه پایان دیگه ای میتونست داشته باشه؟

ژیمناستیک ذهنی با کودکان دبستانی انجام دهید. بازی با کلمات یا پیدا کردن کلمات هم خانواده یا مترادف یا متضاد جزو ژیمناستیک ذهنی به حساب می آیند. همچنین مجبور کردن ذهن به پیدا کردن مشابهات در چیزهای مختلف، بازی جذابی خواهد بود، مثلا وقتی از کودک بخواهیم که بگوید ساعت و جغد در چه چیزهایی به هم شبیه هستند، ایده های خلاق به ذهن او خواهند رسید. یا اینکه از کودک بخواهیم هر آنچه که یک گربه و یک کامپیوتر در آن باهم اشتراک دارند را پیدا کند.

از کودکان بخواهید که اشیاء و امور نیمه تمام را تکمیل کنند

از کودکان تقاضا کنید تا جملات نا تمام و داستانهای نا کامل ، تصاویر و نقاشی های نیمه تمام و حتی اشیاء ناقص را کامل نمایند . برای اواسباب بازی هایی بخرید که خودش بتواند آنها را به یکدیگر متصل کند و با آنها مدلهای مختلف خلق کند

کودک را همیشه از یک مسیر خاص به خانه نبرید

زمانی که با او بیرون می روید ، هنگام برگشتن به خانه به او توضیح دهید که می خواهید از یک راه جدید به خانه بروید. او از این طریق در می یابد برای رسیدن به یک هدف راه های مختلفی وجود دارد .

در مورد کاربردهای مختلف یک وسیله خاص از کودکان سؤال کنید

کاربرد ابزارها و وسایل مختلفی که را در خانه دارید ، برای کودک شرح دهید و از او بپرسید:به نظر تو این وسیله چه کاربردهای دیگری می تواند داشته باشد . به این طریق شما ذهن کودک را مستعد می کنید .

اگه این تمرین هارو انجام دادید نتیجشو برامون بگید و حستونو باهامون به اشتراک بزارید.

گرد آورنده مطهره عباسقلی نژاد روانشناس کودک

جمع آوری شده از :

Radiokodak

Honarehzendegi

Namnak

نویسنده مطلب: کودک زیرک

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.