طراحی جلد کتاب باید به چه صورتی باشد؟

 

برنامه ریزی هدفمند برای طراحی جلد کتاب یکی از روش‌های مؤثر در نمایش هویت کتاب محسوب می‌شود. بنابراین لازم است یک تناسب کلی بین موضوع کتاب و بخش‌های مختلف پوشش آن از جمله روی جلد، پشت و عطف آن برقرار شود. همچنین جلد کتاب در جذب مخاطبان و در نتیجه افزایش فروش آن تأثیر به سزائی دارد، از این رو شرکت‌های طراحی و هنرمندان رشته گرافیک باید در طراحی جلد کتاب مهارت کافی داشته و دقت لازم را در استفاده از طرح‌های نوآورانه مد نظر قرار دهند، چون مخاطب از طریق جلد کتاب به آن ترغیب شده یا از آن روی بر می‌گرداند. در واقع پیام طرح روی جلد است که افزایش یا کاهش فروش را موجب می‌شود.

علاوه بر جلد اصلی، پوشش‌های ثانویه‌ای نیز برای کتاب‌ها قابل طراحی است مانند کاور کاغذی که به درون جلد تا خورده و خلاصه‌ای از بخش‌های جذاب کتاب در قسمت داخلی چاپ می‌شود. طراحی این کاورها عمدتاً برای به روز کردن چاپ های قبلی کتاب استفاده می‌شود و گاهی نیز وظیفه حفاظت از جلد اصلی کتاب در برابر آسیب‌های احتمالی را به عهده دارد. همچنین انواع جلد کشویی و سخت غالباً برای کتاب‌های نفیس و گرانقیمت طراحی می‌شود که علاوه بر ایجاد جذابیت ظاهری در حفاظت از کتاب نیز نقش مهمی دارد.

شرکت‌های معتبر طراحی گرافیک علاوه بر اینکه به الگوهای پرطرفدار جلد کتاب در بین مردم توجه دارند، به صورت هدفمند در زمینه ارائه طرح‌های جدید و نوآورانه با تکیه بر اصول حرفه‌ای و تکنیک‌های روانشناسی برنامه ریزی می‌کند. سلام گرافیک یک شرکت فعال و موفق در حوزه طراحی جلوه‌های بصری است که از سالها قبل روی پرورش بهترین تیم طراحی گرافیک متمرکز شده است. پویایی و به روز بودن دانش فنی و اجتماعی اعضای گروه سلام گرافیک، زمینه طراحی آثار خلاقانه و جذابی را محیا کرده که ارتباط حسی بسیار قوی با مخاطب برقرار می‌کند.

طرح جلد کتاب با توجه به اهمیتی که در افزایش سرانه مطالعه جوامع دارد، یک مأموریت خطیر برای طراحان و ناشران محسوب می‌شود؛ در این راستا گروه سلام گرافیک به طیفی از اصول علمی و روانشناسی در طراحی جلد کتاب پایبند است و تمامی عوامل مؤثر در برقرار ارتباط بین انسان و کتاب از جمله سن خواننده، موضوع کتاب، سبک نگارش، تاریخ تألیف و… را به دقت مورد توجه قرار می‌دهد. در این مقاله تلاش شده برخی اصول بنیادی طراحی جلد کتاب بیان شود با ما همراه باشید.

اصول طراحی جلد کتاب

کتاب بهترین دوست فرهنگی انسان‌ است که افراد از کودکی با فواید آن آشنا شده و به مطالعه تشویق می‌شوند. رنگ و طرح جلد در جذب افراد و ترغیب آن‌ها به گشودن کتاب در همه سنین تأثیرگذار است. طراحی جلد کتاب در واقع مانند ابزاری برای برقراری ارتباط بین ماهیت کتاب و انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیامی که جلد کتاب در اولین نگاه به مخاطب انتقال می‌دهد تعیین کننده تصمیم او برای انتخاب کتاب است. .برای مثال استفاده از تصاویر و رنگ بندی جذاب با هدف برانگیختن حس کنجکاوی در کتاب‌های مخصوص گروه سنی کودک و نوجوان از راهکارهای ترغیب آنها به مطالعه است، از آنجا که برقراری رابطه خوب بین کودکان و کتاب‌ها، سطح علاقه به مطالعه در بزرگسالی را تعیین می‌کند، حساسیت مضاعف در طراحی جلد کتابهای کودکانه اعمال می شود. جلد کتاب‌ها از دو یا سه بخش اصلی تشکیل شده است که هریک باید بر مبنای اصول حرفه‌ای طراحی شود:

طراحی روی جلد کتاب

روی جلد کتاب، اصلی‌ترین قسمت آن را تشکیل می‌دهد و بسته به موضوع کتاب برای طراحی اقدام می‌شود. به عنوان مثال طراحی جلد یک کتاب درسی با کتاب رمان عاشقانه یا طراحی جلد یک کتاب کودکانه با کتاب شعر کلاسیک متفاوت است. تصاویر همواره جاذبه بصری بالایی در بینندگان ایجاد می‌کند، در طراحی جلد کتاب نیز استفاده از تصاویر گرافیکی جذاب مانند عکس نویسنده باعث کشش نگاه مخاطب به سمت کتاب می‌شود. پیامی که طرح جلد کتاب منتقل می‌کند باید بیانگر محتوای آن باشد و تناسب تصویری بین آن‌ها حفظ شود. برای مثال طرح گرافیکی روی کتاب‌های عاشقانه بهتر است از رنگ‌های جذاب و تصاویر رمانتیک تشکیل شود. جلد کتاب درسی ترجیحاً با المان‌های آموزشی مثلاً اعداد در ریاضیات تزئین شود، کتاب‌های شعر بر اساس ماهیت اشعار می‌تواند جلدی ساده یا دارای تصاویری از مناظر طبیعی و یا طرح‌های هنری باشد، گرافیک جلد سایر کتاب‌ها نیز به همین منوال طراحی می‌شود.

رنگ‌های روی جلد کتاب نباید شلوغ و نامفهوم بوده و به صورت درهم استفاده شود، بلکه رنگ‌بندی باید دارای هارمونی مشخصی باشد و با بیان کردن موضوع کتاب در قابی خلاصه، احساس مخاطب را برانگیزد. استفاده از الگوهای پیچیده ترکیب رنگ که مبنای روانشناسی دارد با درهم تنیدگی بی‌هدف الگوهای رنگی فرق دارد و در صورت خاص بودن موضوع کتاب، طراح اجازه دارد در دنیای رنگ‌ها پادشاهی کند. همچنین تا آنجا که مقدور است از کاربرد طرح‌های کلیشه‌ای پرهیز شود، چزیرا الگوهای روتین و تکراری این ذهنیت را پدید می‌آورد که محتوای کتاب نیز تکراری و کلیشه‌ای است. لازم به ذکر است که سادگی همواره زیبایی خاص خود را دارد و از جادوی اثرگذاری آن در برقراری ارتباط حسی با کتاب دوستان نباید غافل شد.

طراحی پشت جلد کتاب

در طراحی پشت جلد معمولا از طرح روی آن الگوبرداری می شود و نام مؤلف یا نویسنده با فونت کوچک تر در آن قید می‌شود. گاهی نیز روی جلد کتاب به گونه ای طراحی می شود که الگوهای به کار رفته در آن تا پشت کتاب ادامه پیدا می‌کند. این طرح های دنباله دار اگر به اندازه کافی جذابیت داشته باشد می تواند باعث کنجکاوی بیننده شده و نگاه او را تا پشت کتاب به دنبال خود بکشد، جایی که متنی کوتاه و لذت‌بخش منتظر مطالعه است؛ جلد پشتی کتاب بهترین مکان برای چاپ چکیده‌ای جذاب از کتاب است به طوری که مخاطب با خواندن آن به یک برداشت کلی از محتوای کتاب دست یافته و به مطالعه همه مطالب آن علاقه‌مند شود. استفاده از رنگ و فونت مناسب در پشت جلد درست به اندازه روی آن مهم است. از نقطه نظر زیبایی توصیه می‌شود گرافیک به کار رفته در نوشتار پشت جلد یک دست و حداکثر شامل دو فونت مختلف باشد. همچنین قیمت کتاب را می‌توان در قسمت پایینی پشت جلد جانمایی کرد.

طراحی عطف جلد کتاب

عطف یا کناره کتاب محلی است که رو و پشت جلد را به هم مرتبط می‌کند و اگر کتاب به اندازه کافی قطور باشد، فضای مناسبی جهت نوشتن مشخصات مهم شامل نام کتاب، نویسنده و ناشر آن محیا می‌شود. هنگام انتخاب یک کتاب در قفسه‌های متراکم فروشگاه‌های محصولات فرهنگی و یا کتابخانه‌ها، عطف کتاب اولین محلی است که در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد و باید خلاصه‌ای از مشخصات اصلی کتاب را در کمترین زمان به مشتری انتقال دهد.

شرکت طراحی گرافیک

شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک یکی از بهترین شرکت‌های طراحی گرافیک در ایران است. گرافیک هنری است که از ترکیب نوشته‌ها، رنگ‌ها و تصاویر برای برقراری ارتباط مؤثر دیداری استفاده می‌کند. شرکت‌های طراحی گرافیک علاوه بر گرافیست‌ها از متخصصان دیگر رشته‌های هنری و علمی نیز بهره می‌برند تا به اثرگذاری طرح‌های آن‌ها کمک کند. حوزه کاربرد طراحی گرافیک بسیار گسترده است و تقریباً در تمامی بخش‌های زندگی مدرن امروز حضور پررنگ دارد. تبلیغات محیطی، طراحی بسته‌بندی، طراحی وب‌سایت و اپلیکیش‌ها، طراحی مجلات و صفحه‌آرایی تنها بخشی از عرصه‌های هنرنمایی گرافیک است. طراحی جلد کتاب یکی از حوزه‌های اصلی این رشته هنری است که معمولا با حساسیت زیادی از جانب ناشران همراه می‌شود؛ زیرا جلد کتاب، چهره بازار آن است و سرنوشت زحمات نویسند در گرو تخصص تیم طراحی گرافیک قرار می‌گیرد. از این رو نویسندگان و ناشران نکته سنج قبل از سفارش طراحی جلد، نسبت به سوابق مفید و حرفه‌ای بودن شرکت طراحی گرافیک اطمینان حاصل می‌کنند.

شرکت طراحی سلام گرافیک از سال 1394 فعالیت رسمی خود را در حوزه‌های مختلف طراحی گرافیک آغاز کرده است و در این مدت با تلاش روز افزون موفق به جلب رضایت تمام مشتریان شده است. برندهای مطرح ایرانی، سلام گرافیک را به عنوان یک مرکز حرفه‌ای در حوزه طراحی لوگو، تبلیغات تصویری، طراحی پکیج، فضای گرافیکی وب‌سایت‌ها و طراحی انواع محصولات فرهنگی از جمله مجلات و طراحی جلد کتاب‌ها می‌شناسند.

بهترین تیم طراحی گرافیک

مهم‌ترین خصوصیات تیم طراحی گرافیک تلاش مستمر برای به روز رسانی مهارت‌های فنی و نوآوری در آثار است و در بلندمدت بهترین طراحان را پرورش می‌دهد. هماهنگی و همکاری صمیمانه بین اعضای تیم طراحی گرافیک باعث خلق آثار ارزشمندتر خواهد شد زیرا حس آرامش در هنگام طراحی موجب انسجام فکری و استفاده بهتر از تخصص فرد می‌شود.

نوآوری در گرافیک به معنای خلق طرح‌های جدید است، از طرفی تولید هر محصول باکیفیتی به مواد اولیه مطلوب و متنوع نیاز دارد؛ همکاری پویا بین اعضای تیم طراحی، موجب افزایش مراودات و تبادل ایده‌های فکری می‌شود، ارتباطات بیشتر نیز به معنای دریافت اطلاعات گسترده‌تر است که در واقع همان داده‌های اولیه برای تولید طرح‌های خلاقانه گرافیکی را شکل می‌دهند. همچنین مطالعه مستمر در زمینه‌های مختلف گرافیکی و غیرگرافیکی به توسعه فضای فکری تیم طراحی کمک کرده و زمینه شکوفایی بهترین آثار هنری از دل آن را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر جذابیت طرح‌های گرافیکی استفاده از تکنیک‌های روانشناسی در رنگ بندی و تصویرسازی است.

 

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.