معرفی کتاب «از حال بد به حال خوب»

دیوید برنز برنز روانشناس،روانپزشک،شناخت درمانگر و استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد است و چند کتاب پرفروش در زمینه روانشناسی تالیف کرده است. یکی از این کتاب‌ها با نام The feeling good hand book است که در سال 1989 منتشر شد و در ایران با نام «از حال بد به حال خوب» شناخته می‌شود. این کتاب توسط مهدی قراچه‌داغی ترجمه و به کمک نشر آسیم چاپ شده است.

کتاب برنز، همانطور هم که در اسم آن هم اشاره شده است حالت هندبوک یا دستنامه دارد و هر زمان به بحران و مشکلی روحی برخوردید می‌توانید از آن به شکل یک کتاب خودیاری استفاده کنید.

موضوعات کتاب

این کتاب بر اساس رویکرد شناخت درمانی یا (Cognitive Behavioral Therapy (CBT نوشته شده است. گرچه این رویکرد مخالفان و ایرادات زیادی دارد اما برنز هم مانند دیگر پیروان CBT ریشه بسیاری از مشکلات رفتاری و احساس ما را، افکار ما می‌داند. به خصوص افکار اتوماتیک که باعث خطاهای شناختی در ما می‌شوند.

اضطراب، افسردگی، حملات وحشت، تنبلی و اهمال کاری، اضطراب اجتماعی، مشکلات ما در برقراری ارتباط و عزت نفس از جمله موضوعاتی هستند که در کتاب بررسی شده‌اند.

در بخش پنجم کتاب دارو درمانی در مشکلات روانی، عوارض جانبی داروهای مختلف و انواع آن‌ها براساس شدت و مدت زمان لازم برای اثرگذاری بررسی شده‌اند.

بخش ششم، بخشی است که دکتر برنر توصیه می‌کند تنها درمانگران و بیماران کنجکاو آن را مطالعه کنند و در آن به علل شکست جلسات روان‌درمانی، روش درست برقراری ارتباط با بیمار و معرفی انواع روش‌های خودیاری بیماری می‌پردازد.

از جمله نکات مثبت کتاب معرفی برخی روش‌های خودیاری است که می‌تواند برای کنترل افکار و احساساتمان، کنترل اضطراب و دوری از اهمال کاری و تنبلی بسیار مفید باشد.


بخشی از متن کتاب:

آیا مایلید در کار برقراری ارتباط از مهارت بیشتری برخوردار باشید؟ در این صورت ابتدا باید ارتباط خوب و بد را تعریف کنیم. هر ارتباط خوب از دو خصوصیت برخوردار است: احساسات خود را آشکارا ابراز می‌کنید و به طرف مقابل هم اجازه می‌دهید احساسات خود را ابراز نماید. طرز فکر و احساساتتان را درمیان می‌گذارید و سعی می‌کنید که احساس و اندیشه طرف مقابل را درک کنید. طبق این تعریف، نقطه نظرها و احساسات هردوطرف مهم و ارزشمندند.

درست به همان‌گونه که ارتباط حوب به مفهوم ابراز وجود و گوش دادن است، ارتباط بد آن‌چنان ارتباطی است که شخص از طرح آشکار احساسات خودداری می‌کند و به سخنان طرف مقابل گوش نمی‌دهد.

این کتاب را می‌توانید از سایت‌های آدینه بوک و دیجی‌کالا تهیه کنید.

نویسنده مطلب: محسن قربانی

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.