منابع تقویت ریدینگ

منابع تقویت ریدینگ
منابع تقویت ریدینگ

قبل از اینکه برویم‌ سراغ معرفی منابع تقویت reading، به این سئوال من خوب فکر کنید:

روزی چند ساعت مطالعه میکنید؟
بیشتر چطور متن‌هایی میخوانید؟
آیا روش مطالعتون از متنی به متنی دیگر متفاوت است یا یکسان؟

باید یک واقعیت تلخ رو بپذیریم که سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است و همین مسئله باعث می‌شود ما در خواندن متن چه به زبان فارسی و چه در زبان انگلیسی دچار مشکل شویم. وقتی عادت به مطالعه در شخصی وجود نداشته باشد طبیعتا بعد از مدت کوتاهی، از خواندن کلافه شده و نمی‌تواند خوب روی متن تمرکز کند. از طرفی، باید توجه داشت نحوه خواندن یک مقاله مهم در روزنامه با خواندن یک کتاب داستان بسیار متفاوت است.

گام اول: انتخاب متن مناسب
برای اینکه بتوانید مهارت خواندن یا همان reading comprehension خودتون رو تقویت کنید، باید متنی مناسب با علایق و سطح زبانتون انتخاب کنید. از خواندن متن‌هایی که خیلی بلند و سخت هستند در ابتدای کار دوری کنید. موضوع متن باید اینقدر برای شما جذابیت داشته باشید، که وسط راه بی‌حوصله و کلافه نشوید.

گام دوم: انتخاب استراتژی مناسب
برای پاسخگویی به سئوالات درک مطلب و همچنین تقویت مهارت ریدینگ، باید استراتژی‌های درست خواندن رو بدانید:

استراتژی skimming
با استفاده از این روش، مفهوم کلی متن رو درک خواهید کرد. به تایتل، عکس‌ها و sub-heading ها توجه کنید؛ پاراگراف اول و آخر متن رو بخونید و با کمک اطلاعاتی که کسب میکنید سعی کنید مفهوم کلی متن یا همون gist یا main idea رو متوجه بشوید.

استراتژی scanning
از این روش برای پیدا کردن اطلاعات خاص در متن استفاده می‌شود. فرض کنید در سئوالات درک مطلب از شما خواسته شده سال تولد یک دانشمند رو پیدا کنید. در این حالت، لازم نیست کل متن رو بخوانید، کافیست نام دانشمند رو پیدا کنید و دنبال سال تولدش که احتمالا جایی نزدیک اسمش نوشته بگردید.

استراتژی close reading
این استراتژی به معنیِ دقیق خواندن متن است. گاهی برای پاسخگویی به سئوالات چاره‌ای جز دقیق خواندن متن باقی نمی‌ماند. در زندگی واقعی هم وقتی در حال درس خواندن یا مطالعه یک خبر مهم در روزنامه هستیم در واقع از این استراتژی استفاده میکنیم.

گام سوم: خرید کتاب تقویت ریدینگ
یک سری کتاب‌های سطح‌بندی شده برای تقویت reading طراحی شدند که با استفاده از آنها می‌توانید استراتژی‌های درست خواندن رو تمرین کنید و با مشکلات کمتری در درک مطلب انگلیسی مواجه باشید. کتاب select reading، inside reading، for and against ، discovering fiction از معروف‌ترین و بهترین منابع تقویت ریدینگ هستند که در سطوح مبتدی تا پیشرفته طراحی شدند.

اگر کتاب آموزش reading بهتری سراغ دارید، حتما تو بخش نظرات بنویسید.

نویسنده مطلب: nikiomid

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.