کتاب شدن اثر میشل اوباما؛روایتی از همسر رئیس جمهور آمریکا

کتاب «شدن» نوشته میشل اوباما شرح حال و زندگینامه‌ی او به‌عنوان بانوی اول سابق آمریکا و همسر باراک اوباماست. این کتاب در همان روزهای آغاز انتشار در صدر فهرست کتاب‌های پرفروش آمریکا قرار گرفت و به بیشتر زبان‌های دنیا ترجمه شد.

میشل اوباما کیست؟

در تاریخ ایالات متحده‌ آمریکا، میشل اوباما نخستین بانوی اول آمریکایی، آفریقایی است که در سال 2018 به عنوان بانوی ستایش شده آمریکا برگزیده شد؛ 16 سال به صورت مداوم این شهرت در اختیار هیلاری کلینتون بود. او تا قبل از زن اول شدن، فعالیت‌های کاری و اجتماعی زیادی در شیکاگو انجام داده بود. او ارزش و اهمیت بسیاری برای محیط زیست و زنان قائل است و در زمانی که زن اول بود، تلاش می‌کرد در این دو زمینه فعالیت‌های بسیاری انجام دهد.

پیشنهادویژه: دانلود نسخه صوتی کتاب شدن اثر میشل اوباما

درباره کتاب «شدن» نوشته میشل اوباما:

میشل اوباما این کتاب را به‌عنوان کسی که بانوی اول یا همسر باراک اوباما نوشته است. او بیشتر از هر چیزی در این کتاب ، یک زنِ سیاه‌پوست موفق است که بعدها به کاخ سفید نیز راه می‌یابد.

میشل اوباما در کتاب «شدن» زندگی‌اش را همچون سفری می‌داند که مرحله به مرحله، این سفر را به‌زبانی داستانی و با احساساتی زنانه روایت می‌کند. روایت او از زمان کودکی و تاثیر خانواده‌اش بر احساسات و جهان‌بینی شروع شده و به حضور او در کاخ سفید ختم می‌شود. در واقع کتاب سه بخش دارد:

قسمت اول: من شدن

من شدن شامل روایتی از کودکی تا جوانی میشل است؛ یعنی زمانی‌که هنوز به مدرسه نمی‌رفته تا هنگامی که از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل و در یک شرکت حقوقی در شیکاگو مشغول به کار می‌شود. او در این قسمت سعی کرده تا خانواده‌اش، محله‌ای که در آن زندگی می‌کرده،شهرش، مدرسه‌هایی که در آن‌ها درس خوانده والبته حال‌وهوای دوران دانشجویی‌اش را شرح دهد.

«او لبخندی سرسری بر لب نشاند و با نگاهی عاقل اندر سفیه به من گفت: من مطمئن نیستم تو برای دانشگاه پرینستون مناسب باشی. به نظرم در نهایت موفق شدم به آن مشاور تحصیلی نشان دهم که چندمرده حلاج هستم؛ چون شش یا هفت ماه بعد، نامه‌ای در صندوق پستی ما انداخته شد که می‌گفت از دانشگاه پرینستون پذیرش گرفته‌ام. من هیچ‌وقت به دفتر مشاور تحصیلی نرفتم تا بهش بگویم مرتکب اشباه شده است. این کار فایده‌ای برای هیچ‌کدام ما نداشت و در آخر من نیاز نداشتم تا خود را به او ثابت کنم. من فقط باید خودم را به خودم ثابت می‌کردم.»

قسمت دوم: ما شدن

رویدادهای بخش ماشدن به دوران بعد از آشنایی او با همسرش، باراک اوباما، برمی‌گردد. در این فصل ماجرای ازدواج او با باراک حسین اوباما، تغییر شغل، بچه ‌دارشدن و دورانی را که همراه همسرش برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالت متحده‌آمریکا تلاش می‌کنند، می‌خوانیم.

«آن زمان که من نه ساله بودم و هیچ‌چیز در مورد عشق، تعهد و فتح کردن دنیا نمی‌دانستم. تنها کاری که می‌توانستم بکنم، تصور این بود که عشق چگونه است و در آینده چگونه آدمی سر خواهد رسید تا کاری کند که چنین احساس عمیقی به او پیدا کنم. نکند قرار بود مایکل جکسون بیاید؟ «خوزه کاردینال» از تیم بیسبال کابز چطور؟ شاید هم یک نفر مانند پدرم؟ من حتی نمی‌توانستم آدمی که ممکن بود روزی «تو» وجودِ «من» بشود را تصور کنم.»

قسمت سوم: بیش‌تر شدن

در فصل سوم و آخر این کتاب، میشل که حالا بانوی اول آمریکا شده از زندگی جدیدش در کاخ سفید و چالش‌هایش در این دوران، به‌عنوان بانوی اول می‌گوید که شامل سفرهای او، فعالیت‌هایش و البته تجربیاتش در این دوران است.

«روز اول مدرسه، من و باراک به همراه مالیا و ساشا زود صبحانه خوردیم و بعد پالتوهای زمستانی‌شان را تنشان کردیم. باراک نتوانست جلوی خود را بگیرد و در مورد کنار آمدن با روز اول اول مدرسه‌ی جدید توصیه‌هایی به آن‌ها کرد و گفت مدام لبخند بزنند، مهربان باشند و به حرف معلم‌هایشان گوش کنند. در نهایت وقتی دخترها مشغول انداختن کوله‌پشتی‌های بنفش خود بودند، باراک اضافه کرد: و صد در صد هم دست تو دماغ‌تون نکنین.»

در بخشی از کتاب شدن میشل اوباما اینگونه می خوانیم:

در تابستان، باراک باز هم به شیکاگو می‌آید، و زمان بیشتری را با خانواده‌اش سپری می‌کند. میشل، کار روزنامه‌نگاری را شروع کرده، هر چند به صورت نامنظم، اما آن را تلاشی برای پیداکردن خودش می‌داند. او در میانه رسیدن به این درک است که زندگی، باید لذت و معنا را توأم داشته باشد، و اعتماد جدی باراک به اهداف والایش باعث می‌شود میشل نیز احساس کند باید جدی‌تر به دنبال اهداف و آرزوهایش باشد.

میشل متوجه می‌شود از شغل وکالتش راضی نیست، و به صورت جدی می‌خواهد آن چیزی را که واقعاً در زندگی خواهانش است، دنبال کند: هر چه که باشد، اما قطعاً حقوقی نیست. او این دغدغه را با مادرش در میان می‌گذارد و متوجه می‌شود که موقعیت مناسب اوست که باعث مطرح شدن چنین دغدغه‌ای برایش می‌شود. در حالی که پدر و مادرش احتمالاً احساس خاصی در مورد چنین پیشرفتی ندارند، و مادرش به او توصیه می‌کند که نگرانی اول باید در مورد پول باشد و بعد در مورد خوشحالی و رضایتمندی.

وضع سلامتی پدر او وخیم‌تر می‌شود، و میشل تعریف می‌کند که موفقیت‌های او و کریگ باعث خوشحالی پدرش شده، هر چند برای خودشان چندان اهمیتی ندارد. برای مثال، کریک عضو MBA شده و معاون یک بانک است، اما علیرغم کسب ثروت، همچنان رضایت خاطر ندارد.

چرا خواندن کتاب «شدن» را به شما پیشنهاد می‌کنیم؟

میشل اوباما با نوشتن کتاب «شدن» قصد دارد که نشان بدهد اگر همه ما چیزی را بخواهیم و درصدد رسیدن به آن باشیم، هیچ‌چیزی، حتی رنگ پوست‌مان، نمی‌تواند ما را محدود کند. او به‌عنوان بانوی اول آمریکا که تجربه حضور در کاخ سفید را دارد، با نوشتن این کتاب قصد دارد به همه دختران و زنان دنیا ثابت کند که همگیِ ما ذاتی مستقل و ارزشمند داریم و برای حفظ استقلال و هویت فردی خود نیازمندِ تلاشیم. سفر قهرمانی او در زندگی نشان می‌دهد که هر غیرممکنی، روزی ممکن می‌شود و موفقیت برای افرادی که خواهان موفقیت هستند، دور از دسترس نیست.

پیشنهادویژه: دانلود نسخه صوتی کتاب شدن اثر میشل اوباما

نویسنده مطلب: ibookshop.ir

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.