یک کتاب خوب جوان پسند در مورد انتظار

کتاب‌های زیادی را در مورد انتظار دیده بودم. بعضی‌ها را خوانده بودم. در نوجوانی به این مبحث علاقه‌ی وافری داشتم و چون دانه‌اش را از آن سنین کاشته‌ام هنوز از خواندن این نوع محتواها لذت می‌برم. اما حقیقت این است که اگر این کتاب را در کتابفروشی می‌دیدم نمی‌خریدم – به دلیل قضاوتی که از کلیشه بودن این نوع کتابها دارم- اما توصیه چند دوست باعث شد بگیرم و بخوانمش…

کتاب به 4قسمت اصلی تقسیم شده است:

  • انتظار عامیانه : نگاهی که خیلی از ماها با آن آشناییم و از کودکی همان را به ما گفته‌اند.
  • انتظار عالمانه : نگاهی که ما مکلّف و مسئول در ایجاد تمدن اسلامی و زمینه‌سازی ظهور هستیم.
  • انتظار عارفانه : نگاهی که با دعا و شکایت پیش خدا ظهور منجی را طلب می‌کنیم .
  • جوانی و انتظار : نگاهی که چقدر بحث انتظار مناسب و جوابگوی احتیاجات جوانی است.

این اثر ، سخنرانی‌های منسجم شده و شکل یافته سخنرانی‌های استاد پناهیان است در حوزه مهدویت که به شکل یک کتاب درآمده و از این جهت بسیار خوش‌خوان است. رنگ فونت‌ها و اندازه کتاب و از همه مهم‌تر حاشیه نویسی‌ها فوق العاده خواندن را دل‌نشین می‌کنند.

استاد می‌گوید :

نگاه عامیانه در همه دنیا و همه ادیان وجود دارد.کسی که سوار مرکب می‌آید و دنیا را با «معجزه» متحول می‌کند. آدم بدها را می‌کشد و…

در مقابل این نگاه ، انتظار عالمانه را مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد :

اگر ما سطحی نگاه کنیم و تئوری‌های حکومتی امام زمان را به صورت علمی بیان نکنیم و تحلیل عالمانه از موضوع مهدویت و منجی ارائه ندهیم، کم کم این موضوع به یک امر خیالی و یا خرافی تبدیل می‌شود و باعث می‌شود که نتوانیم فرهنگ اصیل انتظار را برای نخبگان اشاعه دهیم. اگر عالمانه به این موضوع نگاه کردیم آن وقت عارفانه هم می‌توانیم نگاه کنیم.

شاید بهتر باشد بگویم “انتظار عارفانه وقتی می‌چسبد که انتظار عالمانه را درک کرده باشی!”

یکی از زیباترین نکاتی که در این کتاب مطرح می‌شود ، پاسخ به این سوال است که چرا برای فرج دعا کنیم؟

امام صادق علیه السلام در پاسخ یکی از یارانشان می‌فرمایند : «ثواب اعمال و کارهای شما بالاتر از ثواب اعمال یاران آخرین امام است. چون برای از دولت باطل ترس دارید و طرفدار مایید اما یاران امام آخر در دولت حق زندگی می‌کنند. » پرسیدند : «پس چرا برای ظهور قائم آل محمد دعا کنیم؟» و عصاره‌ی پاسخ امام صادق علیه السلام دو دلیل است: 1.محبت به حق 2.محبت به خلق

مهمترین و جدیدترین مباحث این کتاب مربوط به فصلی است که درمورد نگاه عالمانه صحبت کرده است و 5عنصر سازنده را نام می‌برد :

1. اعتراض به وضع موجود

2. تصور وضع مطلوب

3. تصدیق وضع مطلوب

4. تمنای وضع مطلوب

5. عمل برای تحقق وضع مطلوب

نکات مهمی که در مورد روابط اجتماعی انسان‌ها و اتحاد برای زمینه‌سازی ظهور است و امیدی که می‌تواند در ما جاری باشد و مسئولیت روزانه‌ای که داریم… تازه می‌فهمیم که تا به حال نشسته بودیم و انتظار بیهوده می‌کشیدیم در حالی که گره به دست خودمان باز می‌شود.

در پایان کتاب نیز مبحث جدیدی مطرح می‌شود به نام جوانی و انتظار. نیازهای جوان را مطرح می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه انتظار فرج امام زمان می‌تواند این نیاز را برطرف کندو به زندگی جوان جهت بدهد. نیازهای جوان را اینگونه می‌شمارد : عدالت گرایی جوان ، جامعه‌گرایی جوان ، آرمان گرایی جوان و آینده نگری جوان و در نهایت این گرایشات را با آن 5عنصر انتظار تلفیق نموده و جمع‌بندی فوق‌العاده‌ای را از بحث می‌نماید به طوری که تشنه خواندن دور دوم نیز می‌شوی.

لینک دانلود کتاب

پیشنهادم این است که قبل از خواندن کتاب ، به صفحه 321 آن بروید و فهرست تفصیلی را بخوانید تا نقشه راه محتوایی و تسلسل مطلب نویسنده را متوجه شوید.

نویسنده مطلب: سید محمد حسینی

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.