گذشت و رفت؛ نگاهی به کتاب‌های پرفروش سال ۲۰۱۹

توضیح: این نوشته اولین بار بار در سال ۱۳۹۸ برای مجله نیلسو نوشته شد. روزنامه سراسری سایه هم این مقاله را در شماره ۱۹۲۱ خود مورخ دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ چاپ کرد. دیدم بعد نیست آن را بعد از این چهار سال پرماجرا، دوباره مرور کنم و برای ثبت‌ِ سوابق نوشته‌هایم،‌ اینجا هم بیاورم. قاعدتاً مطلبِ کتاب‌های پرفروش سال ۲۰۱۹ الان بیا‌ت‌شده به نظر می‌رسد اما برای معرفی کتاب برای افرادی که با برخی عناوین آشنایی ندارند، بد به نظر نمی‌رسد. از این فهرست عناوین، فقط چهار مورد را خوانده‌ام که البته دو موردش کتاب کودکان و بسیار معروف بود و در سال‌های پیش آن‌ها را خوانده بودم. دو مورد دیگر کتاب «شدن» اثر میشل اوباما و کتاب «دختر تحصیل‌کرده» اثر تارا وست‌اور بود. اولی بدک نبود اما دومی را بسیار بسیار بسیار دوست داشتم و به نظرم یکی از بهترین‌ کتاب‌هایی بود که در سال ۱۳۹۹ (یعنی یک سال بعد از نوشتن این مقاله) خواندم. به هر حال، همان‌طور که ورق‌زدن دفتر خاطرات خاطره‌انگیز است،‌ خواندن این مقاله هم خالی از لطف نیست.

سال ۲۰۱۹ مدتی‌ست به‌پایان رسیده؛ اما نگاه جست‌وجوگرانه به آنچه دراین‌سال گذشت، هنوز جذابیت‌های خاص خود را دارد. در این نوشتار، پرفروش‌ترین کتاب‌های ۲۰۱۹ را مرور می‌کنیم.

«جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» اثر دلیا اوونز؛ برای ۲۰هفته، پرفروش‌ترین کتاب «نیویورک تایمز» بود. این داستان، دو خط زمانی را دنبال می‌کند که به‌مرور به‌هم می‌پیچند. اولین آن درموردِ زندگی و ماجراهای دختر جوانی به‌نامِ کیا بوده که درحالِ‌بزرگ‌شدن است و در باتلاق‌های کارولینای شمالی از سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۹ دورافتاده. دومین آن درموردِ بازجویی قتل از چیس اندروز است که فرد مشهوری در بارکلی کاوست؛ شهری خیالی در کارولینای شمالی. این کتاب، جزو بهترین کتاب‌های سال ۲۰۱۸ «بارنز اند نوبل» انتخاب شده است. تا ماه مارس ۲۰۱۹، این کتاب ۱.۵میلیون‌نسخه فروخت.

«شدن» اثر میشل اوباما؛ شرح‌حال و نوشته میشل اوباما (بانوی اول پیشین آمریکا)ست. این کتاب، در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و طی ۱۵روز دومیلیون‌نسخه در آمریکا و کانادا فروش داشت و همین باعث شد به پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا تبدیل شود. میشل اوباما با استفاده از شیوه‌ای روایی، تجربیاتی را بیان می‌کند که شخصیت او را از دوران کودکی در منطقه‌ای فقیرنشین در شیکاگو تازمانی‌که به بانوی اول آمریکا تبدیل شد، شکل می‌دهد. به‌نقل‌از نشریه «هیل»؛ کتاب «شدن» که در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸ منتشر شد، در هفته نخست بیش از ۱.۴میلیون‌نسخه در همه فرمت‌های چاپی و اینترنتی در آمریکا و کانادا فروش کرد. این کتاب در روز نخست ارائه به‌بازار، بیش از ۷۰۰هزارنسخه فروش کرد.

«دختر تحصیل‌کرده» اثر تارا وستوور؛ یک کتاب اتوبیوگرافی‌ست. وستوور ۱۷ساله بود که اولین‌بار به یک کلاس درس رفت. پدرش رفتن به بیمارستان را ممنوع کرده بود؛ بنابراین، تارا هرگز دکتر یا پرستاری را در عمرش به‌چشم ندیده بود؛ زخم‌ها و حتی سوختگی‌ها، در خانه با گیاهان دارویی درمان می‌شوند. «تحصیل‌کرده» یکی از ۱۰ کتاب برتر سال ۲۰۱۸ و از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های اتوبیوگرافی‌ست. این اثر، ۵۷هفته متوالی رتبه اول پرفروش‌ترین‌های «نیویورک تایمز» در سال ۲۰۱۸ را به‌خود اختصاص داد و به ۳۰ زبان دنیا نیز ترجمه شده است. همچنین توانست مقام پرفروش‌ترین کتاب در سایت‌های «آمازون» و «یواس‌ای تودی» و جایزه بهترین کتاب سرگذشت‌نامه سایت «گودریدز» را ازآنِ‌خود کند.

«خودت باش دختر» اثر ریچل هالیس؛ اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ وارد بازار نشر شد. هر بخش از کتاب، با دروغی شروع می‌شود که هالیس زمانی به آن باور داشت؛ دروغی که باعث شده بود احساسی از بی‌ارزشی، سردرگمی و ناامیدی در او به‌وجود آید. او به‌عنوانِ مادری شاغل و زنی که اضطراب‌ها و دغدغه‌های زیادی درباره زندگی و روابطش داشته، به زنان کمک می‌کند تا از چهارچوب‌های ذهنیِ محدودکننده فاصله بگیرند و با اعتمادبه‌نفس، استعدادهای خود را شکوفا کنند و به پیشرفت برسند.

«دست از عذرخواهی بردار، دختر!» اثر ریچل هالیس؛ یک زنگ بیدارباش است. نویسنده آن، می‌داند که زنان بسیاری به‌جایِ‌آنکه یاد بگیرند که خودشان که هستند و چه می‌خواهند، خود را از نگاه دیگران تعریف می‌کنند؛ به‌عنوانِ همسر، دختر، مادر، کارمند و …

«وای چه جاها که خواهی رفت» اثر دکتر زئوس؛ یک کتاب مخصوص کودکان است. دکتر زئوس با این داستان، به خوانندگان یادآور می‌شود موفقیت درون خود آن‌هاست. این اثر، بالاوپائین‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی را به‌تصویر می‌کشد و حامل پیامی روحیه‌بخش در ستایش زندگی‌ست که به تمام آدم‌ها در هر سن و مرتبه‌ای سفارش می‌کند در یکجا ساکن نمانند؛ ماجراجویی کنند و با خطرهای زندگی روبه‌رو شوند. تصویرهای کتاب، فانتزی‌اند و میان آن‌ها شخصیت‌های دیگر کتاب‌های نویسنده هم دیده می‌شود. «وای چه جاها که خواهی رفت» در سال ۱۹۹۰؛ یعنی یک‌سال پیش از مرگ دکتر زئوس منتشر شد. نویسنده آن، برنده جایزه «پولیتزر» ۱۹۸۴، یک جایزه «اسکار»، سه جایزه «اِمی»، سه جایزه «گرمی» و سه مدال «کالدکوت» است.

«قرار نبود این‌طور باشد» اثر لیزا ترکورست؛ می‌دانید چگونه یک دوست را تشویق و به او کمک کنید تا حقیقت سخت را ازطریقِ حقیقت خداوند درک کند؟ وقتی کارهای خدا به‌نظر می‌رسد حکمتی عجیب دارد، چه‌کاری انجام می‌دهید؟ عدم‌مداخله او را خشن و وعده‌های او را تردیدآمیز می‌یابید؟ زندگی اغلب بسیارمتفاوت از امید ما یا انتظاری که داشتیم، به‌نظر می‌رسد. بعضی از رویدادها ممکن است یک‌لحظه از ما محافظت کنند؛ اما دیگر رویدادها ما را کاملاً از بین می‌برند؛ بنابراین، احساس ناامیدی کرده و بی‌سروصدا شروع به تعجب درموردِ واقعیت خدا می‌کنیم. ترکورست این‌را عمیقاً درک می‌کند.

«پنج زبان عشق» اثر گری چپمن؛ همان‌طورکه از عنوان برمی‌آید، این اثر درموردِ عشق است و عجیب نیست چنین کتاب‌هایی پرفروش شوند. هم مردم دنبالِ یافتن جواب‌هایی برای سؤال‌هایشان درموردِ عشق هستند.
«راهنمای کامل کتو برای تازه‌کارها» اثر ایمی راموس؛ رژیم غذایی «کتو»، یک رژیم چربی‌سوز مشهور است. در بدن انسان در رگ‌ها کتون برای افزایش انرژی تولید می‌شود. این رژیم، نام‌های متفاوتی مانند رژیم کتوژنیک، رژیم چربی‌سوز، رژیم کم کربوهیدرات و … دارد. کتوز، یک روند طبیعی در بدن انسان است و زمانی‌که مصرف مواد غذایی کم است، به بدن کمک می‌کند تا زنده بماند. به‌این‌ترتیب، ما کتون‌ها را تولید می‌کنیم و تولید هریک‌ازآنها با ازبین‌بردن چربی در رگ‌های ما ممکن می‌شود. این کتاب درموردِ صفر تا صد رژیم کتو برای افرادی‌ست که به‌تازگی می‌خواهند این رژیم را شروع کنند.

«چهار میثاق» اثر دون میگوئل روئیز؛ این نویسنده، از سرخپوستان آمریکای مرکزی‌ست و در یکی از روستاهای مکزیک، تحت تربیت مادری شفاگر و پدربزرگی شمن یا ناوال بزرگ شد. دون میگوئیل روئیز ناوالی‌ست متعلق به سلسله سلحشوران عقاب و خود را وقف انتقال دانش و خرد تولتک‌ها (فرهنگی باستانی در آمریکای مرکزی) به دیگران کرده. او ازطریقِ برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌ها و سفرهای هدایت‌شده به تئوتی هواکان در مکزیک، به انتقال خرد باستانی می‌پردازد.

«نمی‌توانی به من آسیب برسانی» اثر دیوید گاگینز؛ برای گاگینز، دوران کودکی یک کابوس محض بود. فقر، تعصب و سوءاستفاده فیزیکی، روزهای او را رنگ و شب‌هایش را تسخیر می‌کرد؛ اما گاگینز ازطریقِ خودسازی، قوای ذهنی و کار سخت، خود را از یک مرد جوان افسرده با اضافه‌وزن و بدون هیچ آینده‌ای، به یکی از نیروهای مسلح ایالات متحده و یکی از ورزشکاران بااستعدادی بالا در جهان تبدیل کرد. او در این کتاب، داستان زندگی شگفت‌آور خود را به‌اشتراک می‌گذارد و نشان می‌دهد که بیش‌تر ما تنها از ۴۰درصد از قابلیت‌های خود استفاده می‌کنیم. او این قانون را «قانون ۴۰درصد» می‌خواند و داستان او برای هرکسی‌که به‌دنبالِ کنارگذاشتن دردهای گذشته، نابودی ترس و رسیدن به پتانسیل کامل خود است، مسیر را روشن می‌سازد.

«کرم ابریشم بسیار گرسنه» اثر اریک کارل؛ این کتاب که ۵۰سال از انتشارش می‌گذرد و هنوز یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های کودکان است، داستان کرم ابریشم گرسنه‌ای‌ست که زندگی‌اش به‌عنوانِ موجودی کوچک و ناچیز در روز یک‌شنبه از تخمی که روی برگی افتاده شروع می‌شود و تا هفته بعد که به یک پروانه زیبا تبدیل می‌شود،‌ در کالبد کرم ادامه می‌یابد.

«الینور آلیفنت کاملاً خوب است» اثر گیل هانیمن؛ یک رمان است و زندگی دختری ۳۰ساله را روایت می‌کند که به‌دلیلِ گذشته سختی که از سر گذرانده و جای زخمی که روی صورت و روی روحش باقی مانده، کمی متفاوت از بقیه مردم در اجتماع ظاهر می‌شود؛ به‌طوری‌که این ویژگی او موجب می‌شود شخصیت فردی او درنظر دیگران عجیب و ناخوشایند به‌نظر برسد. گیل هانیمن برای این کتاب، جایزه معتبر کاستابوک ۲۰۱۷ را دریافت کرد. از روی این رمان قرار است فیلمی نیز ساخته شود و امتیاز ساخت فیلم از این رمان خریداری شده است.

«خون بد، دروغ‌ها و رازها در یک استارت‌آپ در سیلیکون ولی» اثر جان کری‌رو؛ داستان پشتِ‌پرده صعود هیجان‌انگیز و سقوط شوکه‌کننده یک استارت‌آپ بیوتکنولوژی چندمیلیارددلاری به‌نامِ «ترانوس» است. نویسنده، با وجود فشارهای مدیرعامل و تهدید وکیل او؛ این داستان را به انتها رساند. الیزابت هولمز در سال ۲۰۱۴ به‌عنوانِ مؤسس و مدیرعامل «ترانوس» همتای استیو جابز شناخته شده بود. او نابغه‌ای بود که از دانشگاه «استنفورد» ترک تحصیل کرده بود. استارت‌آپی به او قول داد با وسیله‌ای که سریع‌تر و راحت‌تر خون‌گیری می‌کند، صنعت پزشکی را متحول کند. با حمایت سرمایه‌گذارانی مانند لری الیسون و تیم دراپر، سهام «ترانوس» به‌اندازه‌ای فروش رفت که ارزش این کمپانی نه‌میلیارددلار شد؛ تنها یک مشکل وجود داشت و آن‌هم اینکه این فناوری کار نمی‌کرد!

مرسده خدادادی / نیلسو

نویسنده مطلب: مرسده خدادادی

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.