چگونه از کتاب خواندن بیشتر لذت ببریم؟ ( قسمت دوم )

پ.ن : این یادداشت ادامه یادداشت قبلیِ « چگونه از کتاب خواندن بیشتر لذت ببریم. » است.

3- یک جای مخصوص برای خودت داشته باش.

این پیشنهاد یکی از پیش پا افتاده ترین و در عین حال یکی از پر اهمیت ترین راهکار ها هست.

برای خودت در خانه، محل کار و یا بیرون از منزل محلی را انتخاب کن و اسمش را بگذار پاتوق کتاب. یک جایی که برای تو بشود باشگاه کتاب بخوانی.

وقتی یک جای تعیین شده برای خودت انتخاب کنی هرگاه وارد آنجا می شوی به یاد کتاب و کتاب خوانی می افتی و به تو برای مطالعه انگیزه می دهد.

حتی می توانی برایش اسم های معنادار و یا بانمک بگذاری، مثل: معبد کتاب، جایی که با کتاب ها و نویسندگاه مناجات می کنی!

یا فرودگاهِ موفقیت، جایی که با کتاب ها به سوی موفقیت پرواز می کنی!

در ضمن این پاتوق کتاب نیازی نیست به سبک پست مدرن و یا کوبیسم بسازی، حتی یک میز ساده و یک دفتر و قلم و چند عدد کتاب برای ساخت یک پاتوقِ نشاط آور کفایت می کند!

4- حاشیه نویسی کن.

کتاب خواندن مثل مشق نوشتن دوران مدرسه نیست که حتی یک خط خوردگی باعث بشود نیم نمره از تو کم بشود، یا با تمیز نویسی معلمت تشویقت کند.

نیازی نیست که وسواس زیادی در نگه داری کتاب داشته باشید، پس با خیال راحت بروید و در آن حاشیه های هوس انگیزش بنویسید!

با حاشیه نویسی احساس می کنم من هم در نوشتن این کتاب سهیم بوده ام و من نیز نویسنده بخشی از این کتاب هستم!

حتی گاهی وقتی بعد از چند روز بر می گردم تا حاشیه نویسی های کتابم را بخوانم، چشمانم گرد می شود و حس می کنم این ها را شخص دیگری نوشته است چون حتی خودم هم نمی فهمم که معنای حرف هایم در آن زمان چه بوده است!

5- سبدی مطالعه کن.

کتاب خواندن مثل غذا خوردن می ماند، غذای ذهن.

آدمی اگر بخواهد هر روز یک غذای تکراری بخورد، بعد از چند روز ترجیح می دهد از گرسنگی بمیرد تا دوباره همان غذا را بخورد پس چرا توقع دارید ذهن بخت برگشته مان صبوری اش بیشتر از این معده باشد؟!

تا چندی پیش من وقتی به کتاب فروشی یا کتاب خانه می رفتم فقط یک کتاب می گرفتم و تا زمانی که آن کتاب تمام نمی شد به سراغ هیچ کتاب دیگری نمی رفتم.

گاهی اوقات که کتابی سنگین می خریدم، بعد از مدتی اعصابم خورد می شد چون واقعا کتاب کسل کننده بود و من حوصله مطالعه مداومش را نداشتم با این حال ناچار بودم آن کتاب تمام بشود و بعد بروم سراغ یک کتاب آسان و کمی به مغزم استراحت بدهم.

همین فشاری که من در هنگام مطالعه کتاب های سنگین داشتم سبب شد که من هراسان از این نوع کتاب ها بشوم و سعی می کردم تا می توانم به سراغ این گونه از کتاب ها نروم.

اما با روشی که از کتاب خوان های حرفه ای آموختم مشکلم حل شده است. روش این است که شما یک سبد مطالعاتی داشته باشید و برای هر روزتان به جای یک کتاب چند کتاب بردارید.

کتاب شعر، رمان، تاریخی، روان شناسی، حوزه تخصصی تان و… در سبدتان داشته باشید و از هرکدام از کتاب ها هر روز چند صفحه ای بخوانید و هرگاه از مطالعه اش خسته شدید بروید سراغ کتابی دیگر از سبدتان، با این روش احتمال دلزدگیتان از کتاب خیلی کاهش پیدا می کند، چراکه همیشه کتابی هست که سطح انرژی شما را بعد از خواندن یک کتاب سخت بالا ببرد.

6- پیشنهاد آخر را دست کم نگیر!

تا اینجا یکسری پیشنهاداتی دادم که به شخصه به من برای افزایش لذت مطالعه کمک کننده بوده است، اما حالا می خواهم مهم ترین نکته تا اینجا را بگویم که تمام پیشنهادات قبلی از همین نکته الگو برداری کرده است. آخرین نکته این است: « مهندس مطالعه باش. »

به تدریج با کسب تجربه و ورود به دنیای کتاب می توانی برای خودت یک سبک مطالعه بسازی. و مهندس مطالعه ات باشی!

هرچقدر هم به کلاس های متفاوت بروی، کتاب های مختلف را بخوانی و تکنیک های گوناگونی را یاد بگیری در نهایت این تو هستی که باید آن آموخته ها را برای خودت شخصی سازی کنی و ببینی آیا به کارت می آید یا نه. برو و ببین انجام چه کاری باعث می شود حالت در مطالعه بهتر بشود و نشاط بیشتری در مطالعه داشته باشی.

شاید ترفندی برای من سبب افزایش تمرکز در مطالعه بشود و برعکس برای تو اعصاب خوردکن باشد.

و این را یادمان نرود که لذتِ حقیقی مطالعه را کسی می چشد که در کتاب خواندن استمرار داشته باشد و مدام مشغول مزمزه کردن کتاب ها باشد و انجام کار های دیگر فقط مثل چاشنی غذا می مانند که رنگ و بوی جذاب تری به مطالعه می بخشند… پس معطل نکنید و همین الآن یک کتاب بردارید و شروع کنید.

کتاب منتظر است!…

ضمنا اگر پیشنهاد و یا تجربه ای برای ایجاد عادت مطالعه دارید و یا روشی برای افزایش مطالعه می شناسید لطفا در نظرات بنویسید.

نویسنده مطلب: حسام الدین شمس

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.