کنت مونت کریستو

کنت مونت کریستو، رمان بزرگ الکساندر دومای فرانسوی، داستانِ انتقامِ سخت و زیرکانه است. کتاب روایتگر زندگی پرفراز و نشیب کسی است که نقشه های پیچیده ای برای انتقام گرفتن از دشمنانش می کشد. روایت ماجراجویی های هیجان انگیز کسی که معتقد است: “انسان های ضعیف انتقام می گیرند. انسان های باهوش نادیده می گیرند؛ بعد انتقام.”
کنت مونت ‌کریستو در اصل به شکل داستانی دنباله‌ دار در ۱۸ قسمت به مدت دو سال از ۱۸۴۴ تا ۱۸۴۶ در روزنامه فرانسوی (Journal of Debates) چاپ می‌ شده است. اتفاقات رمان از سال ۱۸۱۵ شروع می‌شود. زمینه های تاریخی رمان از تبعید ناپلئون به جزیره‌ی الب، بازگشت او به قصد پس گرفتن قدرت از بوربون‌ها، شروع حکومت صد روزه‌ در پاریس و شکست در نبرد واترلو پی‌ریزی شده است. ادموند دانتس، دریانورد جوان کشتی فارائون با دسیسه چینی همکار تجاری اش “دانگلار” و حسادت رقیب عشقی اش “فرناند” و منافع سیاسی “ویلفور” دادستان شهر، ۱۴ سال در سیاه چال تاریک قلعه دیف زندانی می شود. قلعه و زندان دیف یک جزیره کوچک در نزدیکی شهر مارسی فرانسه در دریای مدیترانه است که بهترین روزهای زندگی ادموند دانتس در آن به سختی می گذرد. ادموند در تاریک ترین لحظات عمرش از خدا می خواهد حافظه اش را از دست ندهد تا فراموش نکند چه کسانی با بی رحمی به او ضربه زدند. او هر روز با خودش عهد می بندد از دشمنانش انتقام بگیرد. کنت مونت کریستو روایتگر انتقام جویی قهرمانانه ای است که تاریخ فرانسه بعد از انقلاب را با هیجانی وصف ناشدنی روایت می کند.

پی نوشت ۱ : الکساندر دوما از نویسندگان مشهور مکتب رمانتیسم بوده است. قرن نوزدهم در اروپا دوران اوج اندیشه‌ی رمانتیک بوده که در واکنش به عقل ‌گرایی به ‌وجود آمد. فرحناز علیزاده در مجله ادبی هیچستان درباره زمینه های پیدایش رمانتیسم و ویژگی های آن یادداشت خیلی خوبی نوشته است که حتما پیشنهاد می کنم آن را بخوانید.

پی نوشت ۲ : بعضی از کتابخوان های ایرانی رمان های بزرگ خارجی را نمی خوانند چون معتقدند شخصیت های بسیاری که در این داستان ها وجود دارند و همچنین اتفاقات بسیاری که رخ می دهند، سردرگمشان می کند. اما درباره این کتاب باید گفت شخصیت پردازی و فضاسازی الکساندر دوما در کنت مونت کریستو به قدری قوی بوده است که به هیچ وجه دچار سردرگمی نخواهید شد.

پی نوشت ۳ : من پیشنهاد می کنم برای خواندن کنت مونت کریستو؛ ترجمه خانم “ماه منیر مینوی” از انتشارات توس را بخوانید که فوق العاده جذاب و روان به فارسی ترجمه شده است.

نویسنده مطلب: محمدحسین

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.