اهمیت کتابخواندن برای برنامه نویس – ویرگول

طبیعتا اهمیت کتاب خواندن برای یک جامعه واضح و روشنه و همیشه و همیشه عده ای سعی بر این داشتن که فرهنگ کتابخوانی رو رواج بدن و عده ای هم به هر دلیلی (منطقی و غیر منطقی) مقاومت کردند.

ما اینجا راجع به این بحث کلیشه ای صحبت نمیکنیم، بلکه قصدمون اینه که این جامعه رو محدود تر کنیم و ببینیم کتابخوان بودن برای برنامه نویسان چه اهمیتی داره و آیا اصلا اهمیتی داره یا نه؟!

خب همین ابتدا بیایم یادآوری کنیم که برنامه نویس یک آدمه! و طبیعتا عضوی از جامعه ست! پس تمام فوایدی که راجع به کتابخوانی بیان می کنند شامل برنامه نویسان هم میشه.

گوشه ای از اتاق من
گوشه ای از اتاق من

ولی اگر یک مقدار تخصصی تر به این قضیه نگاه کنیم می بینیم که خیلی از کسانی که در حال کار هستند ( یا حتی هنوز به مرحله کار نرسیدند) یه سری بهونه های مشترک دارند مثل:

  • با این حجم از کار وقت کتابخوندن ندارم!
  • کی حوصله کتابخوندن داره آخه؟
  • کتاب گرونه خریدش مقرون بصرفه نیست!
  • کتاب می خونم خوابم میگیره!
  • کتاب به چه درد می خوره آخه؟
  • من همه مطالبی که نیاز دارم رو از کانال های تلگرام میخونم!!!

خب اینها قسمتی از بهونه هایی بود که خیلی ها برای نخوندن کتاب دارند (همش یجوری قابل تحمله بجز آخری!) ،بهونه هایی که خوندیم توی همون نگاه اول هم مشخصه هست که واقعا قابل حل هستند.

بخاطر اینکه این مطلب هم تکراری نشه مثل خیلی از مقالات و نوشته هایی که راجع به کتابخوانی توضیح میدن اینارو نمیگم که:

شما اگر روزی پانزده دقیقه یا نیم ساعت هم مطالعه کنید بشدت در زندگیتون تاثیر داره و مطمعنا هرکسی در روز پانزده دقیقه وقت خالی رو داره! (دقت کردین خیلی ریز گفتم؟؟؟)

بنظر من برای اینکه وارد دنیای کتاب بشیم نصیحت و صحبت های هیچ کسی تاثیر صد در صد نداره ، فقط در صورتی می تونیم واقعا اهل مطالعه بشیم که خودمون به اهمیت و لذت کتابخواندن پی ببریم! (مصداق: شنیدن کی بود مانند دیدن)

تجربه شخصی من اینجوری بوده که از همون اول کتاب خریدن رو خیلی دوست داشتم( اما نمیخوندمشون و فقط بار علمی اتام زیاد میشد! ) اما توی چندسال اخیر با کسانی ملاقات کردم که تاثیر مطالعه رو در زندگی و رفتارشون دیدم! بعد کم کم تصمیم گرفتم شروع کنم به خوندن کتابهام( از روز دوشنبه بود نه شنبه)

اولش از عکس گرفتن از کتاب ها کنار فنجون قهوه و استوری کردنشون شروع شد و یواش یواش کتاب هام رو شروع کردم به خوندن!

طبیعتا روز ها یا حتی ماه های اولش مطالعه مستمر برام سخت بود و اینکه نمیدونستم چی بخونم؟! اما با تحقیق و برنامه ریزی و پیدا کردن علایقم کتاب هایی رو انتخاب کردم که خوندنشون برام لذت بخش شد.

کم کم کتابخواندن مثل وعده های غذایی به عادت روزانم تبدیل شد .

هروقت که مشکل بی انگیزه بودن رو پیدا میکردم کتاب هایی رو می خوندم که باعث پیشرفت بشن، که هم کتاب خونده باشم هم انگیزه پیدا کرده باشم واسه ادامه راه، هم زندگیم بهتر بشه ( منظورم کتاب های سلف هلپ نیست! کتاب هایی مثل : کار عمیق ( که بنظرم واقعا فوق العاده ست یا کتاب هنر ظریف به … نگرفتن)

خلاصه اینگونه شد که الان دائما در حال خوندن کتاب هستم و تاثیرش رو در زندگیم همیشه حس می کنم.

پس از یک جایی شروع کنید! حتی با خوندن کتاب های تخصصی مثل ” کلین کد ” که برای برنامه نویسان عالی و مفیده، ولی در هر صورت فقط کافیه که شروع کنید….

یک نکته مهم :

خیلی خیلی در انتخاب کتاب ها دقت کنید! همونجوری که کتاب میتونه باعث پیشرفت شما بشه میتونه باعث افسردگی، بدبینی و …. خیلی نکات منفی هم بشه! پس حتما با کسانی که کتاب هارو میشناسن قبل از انتخاب کتاب مشورت کنید…

اما برنامه نویس ها چرا به مطالعه نیاز دارند؟ تمام کسانی که دستی در برنامه نویسی دارند در جریان هستند که توی برنامه نویسی تمرکز داشتن و فکر کردن چقدر اهمیت داره، برای شخص من اینطوری بود که بعد از کتابخوان شدن به شدت میزان این دو بالا و بالا تر رفت.

یا حتی قبلا تمام آموزش های تخصصی که میدیدم از طرق فیلم های آموزشی بود اما الان کتاب های تخصصی هم به راحتی مطالعه میکنم که واقعا در یادگیری گاهی بیشتر از فیلم های آموزشی تاثیر گذار هستند.

از لحاظ جنبه روانی هم کتابخواندن باعث میشه شما دقایقی از دنیای برنامه نویسی خارج بشید و خودتون رو در دنیای جدیدی قرار بدین که بسیار بسیار در روحیه و تقویت ذهن تاثیر داره!

نکته بعدی هم بر میگرده به جنبه اجتماعی قضیه ! شما برنامه نویس هستید و قطعا توی اجتماعات تخصصی حرفی برای گفتن دارید اما گاهی لازمه شما در جوامع دیگری قرار بگیرید و به عنوان یک برنامه نویس خیلی خوبه که بتونید اونجا صحبت های غیر تخصصی هم داشته باشید( با مطالعه کتاب، نه متن ها و تجزیه تحلیل های تلگرام).

خلاصه که اگر کتاب خوبی سراغ دارید هم خوشحال میشم در قسمت نظرات معرفی کنید….

برنامه نویس باشید و ازش لذت ببرید 🙂

نویسنده مطلب: MimJimSad

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.