معرفی کتاب “آشنایی با فلسفۀ ذهن” از دو نویسندۀ ایرانی

تکه‌ای از کتاب: “آیا ذهن جوهری متمایز از جسم است که صفات و ویژگی‌هایی متفاوت با ویژگی‌های فیزیکی دارد یا اینکه ذهن هر موجود چیزی فراتر از مغزش نیست؟ اگر ذهن همان مغز باشد باید تمام خواصی را که برای ذهن قائلیم باید برای مغز هم قائل باشیم. به عنوان نمونه ذهن، هویت و امری خودآگاه است. اکنون سؤال این خواهد بود که چگونه آرایه و نظامی فیزیکی میتواند خودآگاه باشد. چگونه می‌توان این نکتۀ ساده را تبیین کرد که باورها و سایر حالات ذهنی اغلب “دربارۀ” چیزهایی در جهان خارج‌اند. باور من به اینکه “مسجد امام در اصفهان است” باوریست “دربارۀ” مسجدی در اصفهان. راجع به هویتی خارج از ذهن من. اکنون اگر ذهن همان مغز باشد، سوال این خواهد بود که چگونه مغز به عنوان شیئی فیزیکی می‌تواند “دربارۀ” جهان باشد و حالات جهان را “بازنمایی” کند؟ . . .”

دکتر شیخ رضایی و کرباسی‌زاده برای علاقه‌مندان فلسفۀ ذهن نام‌های آشنایی هستند که ترجمه‌ها و مقالات مهمی در باب فلسفۀ ذهن در کارنامۀ خود دارند اما این کتاب نشر هرمس دست روی نکتۀ بسیار حساسی گذاشته؛ “تألیف نویسندگان ایرانی در باب فلسفۀ ذهن”. همانطور که قبل‌تر در معرفی کتاب ریونزکرافت اشاره کردم، قطعاً فلسفۀ ذهن و آگاهی پژوهی کلید رمزآلود سالهای آیندۀ فلسفه و حتی شاید جرقۀ رنسانسی جدید در عصر پست مدرن و بعد از امانوئل کانت باشد و نویسندگان و فلاسفۀ ایرانی به‌شدت پتانسیل تألیف و به دست گرفتن این حوزۀ نسبتاً نوظهور و شدیداً پر از رازهای سر به مهرِ خانه برافکن برای دوران 400 سالۀ فلسفۀ پسا قرون وسطایی را حداقل از نظر من دارند . . . به امید تألیفات و نه صرفاً ترجمه‌های نویسندگان فارسی بیش‌تر . . .

اینستاگرام: Ketab_Stuff
اینستاگرام: Ketab_Stuff

پی‌نوشت: کتاب کاملاً برای مخاطبی که تازه سراغ فلسفۀ ذهن آمده و مخاطبی که دنبال کتابی خوب برای جمع‌بندی و خلاصۀ مباحث کتاب جامعی مثل “فلسفۀ ذهن یک راهنمای مقدماتی” که در پستی قبل‌تر معرفی کرده بودم است (مترجم آن کتاب هم همین آقای شیخ رضاییست) مناسب و کاربردیست و متنی روان و عاری از پیچیده نویسی‌های رایج در تألیفات فلسفی دارد.

قیمت:33 هزار تومان، تعداد صفحات:186

نویسنده مطلب: علی عباسی

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.