چگونه کتاب‌های خوب را پیدا کنیم؟ بخش اول

هر روز کتاب‌هایی زیادی در سراسر دنیا چاپ می‌شوند و زندگی مدرن وقت کمی برای ما می‌گذارد تا به سعی و خطا در زمینة کتاب خواندن بپردازیم. یک راه خوب برای جلوگیری از اتلاف وقت در پیدا کردن کتاب‌های خوب استفاده از توصیه‌ها و پیشنهادهای افراد کتاب‌خوان است. اگر شما هم در دسته کسانی هستید که به توصیه کتاب نیاز دارید، پیشنهادهای بیل گیتس می‌تواند برایتان جالب باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا لیست کتاب‌های توصیه شده توسط بیل گیتس را با هم مرور کنیم.

«خواندن برای من هنوز هم تنها راه اصلی است تا هم چیزهای جدیدی یاد بگیرم و هم درک و فهم خودم را در معرض امتحان قرار دهم.»

این جمله متعلق به بنیانگذار شرکت مایکروسافت و ثروتمندترین مرد جهان یعنی بیل گیتس است.  بیل‌گیتس فقط بنیانگذار مایکروسافت نیست. درست است که همه نام او را همیشه کنار نام مایکروسافت قرار می‌دهند ولی در واقع کارهای بیل گیتس فراتر از فناوری و تکنولوژی است. او از طریق بنیادهای مختلف، تا کنون تلاش‌های بسیاری در زمینة کاهش فقر، تحقیقات در راستای مراقبت‌های بهداشتی و تأمین انرژی پاک انجام داده که شاید به اندازه فعالیت‌هایش در زمینه فناوری سروصدا به پا نکرده اما ارزش آن‌ها کمتر نیست. او که یکی از علاقمندان جدی خودآوزی یا آموزش فردی است، زیاد کتاب می‌خواند و به دیگران هم توصیه می‌کند کتاب بخوانند.

کتاب‌های پیشنهاد شده توسط بیل گیتس

بیل گیتس با گذشت سال‌ها ۱۸۵ عنوان کتابی را به دیگران توصیه کرده که معتقد است ارزش گرفتن وقت خواننده را دارند. تعدادی از کتاب‌های این لیست بلند بالا را در این مطلب می‌آوریم.

۱.زندگی کامل  (A Full Life)

این کتاب زندگینامه رئیس جمهور سابق ایالت متحده امریکا و مبارز حقوق مدنی، جیمی کارتر است. این زندگینامه به قلم خود او نوشته شده و از کودکی او تا دوران ریاست جمهوری‌اش را دربرمی‌گیرد.

۲.  The Bully Pulpit

نویسنده این کتاب دوریس كارنس گودوین، بینش جالبی در مورد زندگی و شغل دو رئیس جمهور سابق و جنجالی امریکا یعنی تئودور روزولت و ویلیام هوارد تفت در کتابش ارائه می دهد. این کتاب به بررسی رابطه این دو رئیس جمهور با هم و تنش‌ها و محاکمات و افشاگری‌هایی که در زمان آن‌ها صورت گرفته می‌پردازد.

۳. انسان خداگونه Homo Deus

این کتاب تاریخ مختصری از آینده است. نویسنده این کتاب یووال نوح هراری در این کتاب به تکامل انسان به عنوان تنها گونه غالب حیات می‌پردازد. توسعه فناوری چه تأثیری در آینده بشر دارد؟ چطور بشر از با هدایت سیاست و دین به اینحا رسیده و به کجا می‌رود؟ در سراسر این کتاب یواال نوح هراری تلاش می‌کند با بررسی تاریخ گذشته و آنچه در زمان حال روی می‌دهد آیندة بشر را پیش‌بینی کند.

۴. انسان خردمند Sapiens

نویسنده این کتاب هم یواال نوح هراری است. این کتاب توانست در صدر لیست پرفروش‌ترین‌های جهان قرار بگیرد. انسان خردمند تاریخ مختصر بشر است. انسان‌ها در گذشته چگونه زندگی می‌کردند و آیا خردمندی بشر او را به جلو هدایت کرده؟ در این کتاب درمی‌یابید که چرا سرمایه‌داری یک ایدئولوژی تخیلی است و چگونه انقلاب‌های کشاورزی، الگوهای کار بشر را برای همیشه به هم ریخته است و دلیل شکل گیری جوامع کنونی ما چیست؟ با این عناوین جای تعجبی نیست که این کتاب پرفروش یکی از کتاب‌های برتر بیل گیتس است!

۵. روشنگری اکنون Enlightenment Now

چگونه روشنگری جهان را به مکانی امن‌تر، سالم‌تر، خوشبینانه‌تر و پیشرفته‌تر تبدیل می‌کند که زندگی در آن روز به روز بهتر و بهتر شود؟ استیون پینکر در این کتاب با استدلال‌های خود به ما نشان می‌دهد که بشر از قرن هجدهم و آغاز روشنگری توانسته است با فقر و جنگ و بیماری به میزان زیادی مقابله کند و قدم‌های مهمی در این راستا بردارد. اگر از کسانی هستید که دیدی بدبینانه نسبت به بشریت و آینده‌اش دارند بیل گیتس به شما توصیه می‌کند این کتاب را بخوانید تا دیدتان بازتر شود.

۶. فرشتگان بهتر طبیعت ما The Better Angels of Our Nature

استیون پینکر در این کتاب بر مبنای علوم عصب‌شناسی، تصورات رایج و کلاسیک ما را درباره بشر تغییر می‌دهد. او این تصور را که انسان به طور ذاتی به دزدی، تقلب، کشتن و شرارت گرایش دارد به چالش می‌کشد و به جایش ظرفیت‌های عظیمی از همدلی و همدردی را در ذات انسان نشان می‌دهد.

۷. انقراض ششم The Sixth Extinction

این کتاب که برنده جایزه پولیتزر سال ۲۰۱۵ در بخش غیرداستانی بود به بررسی نقش انسان در کاهش تعداد گونه های جانوری و تنوع زیستی می‌پردازد. نویسنده این کتاب الیزابت کولبرت است.

۸. جهان تا دیروز The World Until Yesterday

جوامع کوچک و سنتی مانند قبایل شکارچی و قبایل اولیه، برای زندگی روشی دارند که انسان مدرن امروزه از آن فاصله گرفته است. از احترام به بزرگان گرفته تا بزرگ کردن فرزندان، حل و فصل اختلافات و غیره… در گذشته روش‌های بسیاری وجود داشتند که بارها و بارها آنها را تمرین می کردیم، اما به نوعی با پیشرفت‌های اخیر تمام یا اکثریت آن روش‌ها از بین رفته‌اند. اگر کنجکاوید بدانید زندگی در ده‌ها هزار سال قبل چگونه بود است، کتاب “جهان تا دیروز” نوشته جرد دایموند انتخاب خوبی برای شما است.

۹. فروپاشی Collapse

جوامع بزرگ چگونه فرو می ریزند؟ کتاب فروپاشی یا سقوط نوشته جرد دایموند با مطالعه ظهور و زوال قدرتهای باستانی مانند مایاها و وایکینگ‌ها به این سؤال پاسخ می‌دهد. با اشاره به رهبری ضعیف و مدیریت بد به عنوان اصلی ترین عوامل مخرب، دایمود طرح نگران جدیدی را با مقایسة جوامع محکوم گذشته و جهان حال حاضر برای ما ترسیم می‌کند.

نویسنده مطلب: egerd

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.