کتاب صوتی، چاپی یا دیجیتالی، روش من©

در این دنیای پیچیده و شلوغ، انتخاب روش ساده ای برای زندگی کردن مخصوصا برای یک آدم درون گرا ? کار بسیار دشواری شده. همیشه ساده کردن و نظم دادن به کارها یکی از اولویت های من بوده. نه تنها اولویت، بلکه یک ضرورت بوده. در غیر این صورت، امکان درک و پیش بردن کارها با کیفیت بالا برای من مقدور نیست. در بی نظمی (نه صرفا در بی نظمی فیزیکی، آنطور که ممکن است شما در وهله اول فکرتان به آن معطوف بشود، بلکه در بی نظمی فکری و ذهنی و روش های انجام کار هم) کارایی من نزدیک صفر میشه. بگذریم. شاید بهتره در ارتباط با درون گرا بودنم یک پست جداگانه ای بنویسم.

در مورد انتخاب و مطالعه کتاب هم همینطور هست. بالاخره بعد از مدتی بررسی و تجربه، یک روش و یک استراتژی برای خودم در این ارتباط تنظیم کردم که فکر می کنم مناسب هست و شاید راهنمای مفیدی برای کسانی باشه که بخواهند یک روش منسجمی در کتاب خوانی داشته باشند هرچند اصلا درون گرا هم نباشند.

روش انتخابی خودم رو به طور خلاصه در باکس زیر آورده ام. در ادامه، در مورد هریک صحبت می کنم و دلایل خودم رو میگم.

? داستانی
استفاده از کتاب های صوتی وب سایت نوار
? غیر داستانی
برای کتاب های با کیفیت چاپ بالا، استفاده از کتاب های چاپی، اولویت اول کتاب های انتشارات آریاناقلم
برای کتاب های با کیفیت چاپ پایین یا غیر قابل دسترسی فیزیکی، استفاده از کتاب های الکترونیکی وب سایت طاقچه
? انتخاب کتاب
استفاده از وب سایت کافه بوک
استفاده از پادکست بی پلاس

مهم ترین موضوعات انتخابی من برای کتاب های غیر داستانی، فلسفه، روانشناسی، تاریخ و منابع انسانی هست. شاید این طبقه بندی فردا تغییر کنه همانطور که قبلا کتاب های موفقیت رو بیشتر مطالعه می کردم و امروز خیلی کمتر شده، ولی فعلا همینه.


داستانی

استفاده از کتاب های صوتی وب سایت نوار

برای مطالعه کتاب های داستانی و رمان، از کتاب صوتی استفاده می کنم. من کتاب صوتی رو در اتومبیل و هنگام رانندگی گوش می کنم. در این حالت زمان تلف شده من در اتومبیل مورد استفاده قرار می گیره و مشکلات شایع حین رانندگی هم به حاشیه میره. همچنین طی تجربیاتی که داشته ام کتاب صوتی، تجسم صحنه ها رو خیلی خوب امکان پذیر می کنه. قرار گرفتن در مسیر داستان در کتاب صوتی، خیلی راحت تره و به همین جهت برای کتاب های داستانی خیلی مفید واقع میشه. ضمنا کتاب های داستانی و رمان ها، اغلب، چند جلدی و یا حجیم هستند و همین عامل، دلیل مناسب دیگه ای برای استفاده از نسخه شنیداری اونها هست. هزینه هم که جای خود دارد. هزینه خرید کتاب های صوتی همیشه کمتر از کتاب های چاپی است.

در کتاب های غیر داستانی شما در بیشتر مواقع نیاز پیدا می کنید مدام به عقب برگردید و برخی مطالب رو دوباره بخونید و این مسئله در موقع گوش دادن به کتاب صوتی کار رو سخت می کنه. کتاب های غیر داستانی نیاز به فکر کردن و تمرکز زیادتر دارند. مدام باید توقف کنم و فکر کنم ولی در کتاب های داستانی خیلی نیاز به این کار نیست و من فقط کتاب رو پخش می کنم و گوش میدم و در مسیر کلی داستان قرار می گیرم.

حالا چرا سایت نوار؟ به دلیل اینکه سایت نوار، به صورت تخصصی، فقط در مورد انتشار کتاب صوتی کار می کنه. نرخ های اشتراک سایت نوار هم به صرفه تر بود برای من. البته این وحی نیست و من بسته به شرایط، منبع کتاب ها رو عوض می کنم ولی فعلا مدت تقریبا زیادی هست که این شرایط برقرار هست. داشتن اپلیکیشن برای گوشی همراه و همچنین طراحی خوب وب سایت هم برای من خیلی مهم بود که این شرایط در سایت نوار دیده میشه.


غیر داستانی

برای کتاب های با کیفیت چاپ بالا، استفاده از کتاب های چاپی، اولویت اول کتاب های انتشارات آریاناقلم

همانطور که گفتم من در کتاب های غیر داستانی، از موضوعات فلسفه، روانشناسی، تاریخ و منابع انسانی مطالعه می کنم. من از در دست گرفتن کتاب های چاپی لذت می برم. البته به شرط اینکه کیفیت مناسبی داشته باشند. نمی توانم تصور کنم که یک کتاب صوتی غیر داستانی بتواند جای یک کتاب چاپی با چاپ با کیفیت و طراحی خوب را بگیرد. اینجا دیگه هزینه برای من اصلا مهم نیست و اولویتی ندارد.

کتاب های انتشارات آریاناقلم این مشخصات را دارد. محصولات این انتشارات برای من مثل محصولات اپل هست. (من عقیده دارم اپل برای درون گراها به وجود آمده ?) و من تقریبا تمام کتاب های این انتشارات رو می خرم و مطالعه می کنم. این انتشارات حساسیت بالایی در انتخاب موضوعات، مترجم، کیفیت کاغذ و تایپ و طراحی کتاب دارد که من در داخل ایران به غیر از ایشان در انتشارات دیگری فعلا ندیده ام. اگر شما می شناسید لطفا در نظرات بفرمایید. زیاد به حرف بعضی ها که میگن مهم نیست که کتاب رو برای خودتان داشته باشید توجهی نمی کنم و دوست دارم کتاب های مورد مطالعه خودم، مال خودم باشه. مطالعه کتاب قرضی برای من اصلا جذابیت نداره هرچند محتوای عالی داشته باشه.


غیر داستانی

برای کتاب های با کیفیت چاپ پایین یا غیر قابل دسترسی، استفاده از کتاب های الکترونیکی وب سایت طاقچه

استفاده از کتاب های الکترونیکی برای من در پایین ترین اولویت قرار داره. البته وب سایت هایی مثل طاقچه و فیدیبو واقعا کار خیلی خوبی دارن انجام میدن و حضور اونها تنها به دلیل فروش کتاب نیست و اثرات مثبت زیادی دارن در جامعه می گذارند. من البته در این مورد، طاقچه رو ترجیح میدم. طراحی طاقچه، بخصوص طراحی اپلیکیشن گوشی همراهش خیلی بهتر از بقیه و بهتر از فیدیبو هست. وقتی کسی به فونت داخل اپلیکیشن، رنگها، محل قرارگیری دکمه ها و … اهمیت میده شک نکنید که اون در کلیات و چیزهای دیگه هم به شما اهمیت میده و با خیال راحت از محصولاتش استفاده کنید. هر کسی یا هر ارائه دهنده خدماتی اگر به این چیزهای کوچک اهمیت نده، مطمئن باشید به درد شما نمی خوره هرچند یک محصول خیلی دهن پر کن هم ارائه بده. فیدیبو هم خوبه ولی طراحی گوشی همراهش اصلا خوب نیست. اخیرا هم اپلیکیشن گوشی رو آپدیت کرده که کمی بهتر شده ولی علیرغم اینکه از طریق دی جی کالا پشتیبانی میشه (که من مشتری ثابتش هستم) هنوز هم از نظر من به پای طاقچه نمی رسه.


انتخاب کتاب

استفاده از وب سایت کافه بوک و استفاده از پادکست بی پلاس

در کافه بوک کتاب ها معرفی و نقد می شوند. این وب سایت از نظر بروزرسانی و طراحی سایت نظر من رو جلب کرده و مطالبش رو دنبال می کنم. پادکست صوتی بی پلاس هم خلاصه کتاب منتشر میکنه. این پادکست به صورت خیلی حرفه ای خلاصه کتاب ها رو به صورت صوتی با گویندگی آقای بندری منتشر می کنه. در صفحه “درباره ما” در وب سایت پادکست اینطور موضوع رو توضیح داده:

بی‌پلاس پادکستی فارسی است که در هر اپیزود آن، ما خلاصه‌ یک کتاب غیر داستانی را به فارسی تعریف می‌کنیم.
اپیزودهای بی‌پلاس جایگزین کتاب‌خواندن نیستند. هدف ما این است، طوری از کتاب حرف بزنیم که شما علاقه‌مند به خواندنش بشوید. برای معرفی کتاب‌ها از نسخه‌ی انگلیسی استفاده می‌کنیم، اما برای ترجمه‌ی اصطلاح‌ها، هر جا به ترجمه‌ی خوب فارسی دسترسی داریم، دوباره معادل‌سازی نمی‌کنیم و از همان‌هایی که دیگران ساخته‌اند استفاده‌ می‌کنیم.

این پادکست در پادکست گیرهای زیر قابل اشتراک و دریافت هست:

گوگل پادکست | اپل پادکست | کست باکس | اورکست | ساوندکلاود | اسپاتیفای | استیچر | تلگرام | ناملیک


این روش من در انتخاب و مطالعه کتاب هست. لطفا شما هم صحبت کنید ببینیم نظر شما چیه. روش یا ایده شما چیه؟ خیلی ممنون.

نویسنده مطلب: سیامک حجازی

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.