۷ دلیلی که شما را مجبور به کتاب‌خوانی میکند!

از قدیم میگویند: “کتاب بهترین دوست ماست”. اما چرا؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌ایم که واقعا کتاب خواندن چه تاثیری بر انسان میگذارد که در همه ی مذاهب و فرهنگ‌ها به این اندازه به کتاب‌خوانی توصیه شده است؟ در اینجا به ۷ مورد از مهمترین دلایل آن میپردازیم؛ با چ‌یاب همراه باشید…

۱- کتاب و کاهش استرس

شاید باورش سخت باشد، اما یکی از بهترین روشهای کنترل استرس کتاب خواندن است. طبق تحقیقات انجام شده، اکثر مردم در حالت نشسته کتاب میخوانند که در این حالت،بدن تقریبا هیچ فعالیت فیزیکی خاصی ندارد و همچنین تنفس ما نیز حالت عادی خود را خواهد داشت که باعث آرام تر شدن انسان می شود. در هنگام مطالعه، کمتر به مشکلات و دغدغه های خود فکر کرده و در واقع هیچ راهی برای پرورش استرس در خود باقی نمیگذاریم.

۲- تقویت دایره لغات

این حقیقت که افراد کتاب‌خوان از دایره لغات بیشتری بهره‌مند هستند غیر قابل کتمان است. در نتیجه در هنگام مکالمه،افراد کتاب‌خوان بسیار بهتر از افراد دیگر افسار زبان خود را به دست گرفته و از آنجا که بر اکثر کلمات تسلط دارند، راحت‌تر و با اعتماد به نفس بیشتر با سایر افراد ارتباط برقرار می‌کنند. پس بنابراین، هر چقدر بیشتر بخوانید، سخنران بهتری خواهید شد!

۳- کتاب و تقویت قوه تخیل

وقتی فردی کتاب می‌خواند، ذهن و مغز خود را با محیط و شرایطی که در کتاب ذکر میشود تطبیق می دهد که در نتیجه این عمل و تصویرسازی انجام‌شده که به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود،تخیل فرد و خلاقیت وی تقویت می شود.

۴- کتاب خوانی و ایده های ناگهانی!

مطالعه، بزرگترین مشوق انسان‌ها در تفکر است. حتی در بعضی مواقع انسان ها، بر مبنای محتوایی که در کتاب های گوناگون خوانده‌اند شروع به رویاسازی میکنند. به‌علاوه آن، حتی ممکن است به دید و طرز فکری دست پیدا کنیم که شاید حتی خود نویسنده هم از آن بی خبر بوده است! لذا آنچه که اکثریت به آن باور دارند اینست که ایده‌های جدید در گروی خواندن کتاب‌های بیشتر است که البته باور کاملا درستی میباشد، پس اگر به دنبال ایده‌های جدیدتر هستید، کتاب را فراموش نکنید.

۵- کتاب و تقویت تمرکز

در هنگام مطالعه،بر محتوای داستان و طرز تفکر نویسنده و قصد نویسنده از ایجاد آن متن متمرکز می‌شویم. برخلاف بقیه کارهای روزمره، در هنگام مطالعه به صورت موازی بر ۲ عمل متمرکز نمی شویم که این خود یکی از عوامل بزرگ تقویت تمرکز به حساب می‌آید.

۶- تجربه، تجربه، تجربه!

همانطور که می‌دانیم تجربه‌ها، بهترین یار و یاور ما در تصمیم گیری هستند ولی با این حال، غیر ممکن است که ما بتوانیم همه‌ی مسایل را خودمان به تنهایی تجربه کنیم. نکته خوشحال کننده اینجاست که انسان‌ها تنها موجوداتی در کره خاکی هستند که می‌توانند اطلاعات را از نسلی به نسل دیگر انتقال دهند. در نتیجه کتاب‌، بهترین راه ارتباط برای کسب تجربیات گذشتگان و افزایش اطلاعات عمومی برای ما انسان‌ها می‌باشد.

و اما شاید قانع کننده‌ترین دلیلی که میتواند دید مارا عوض کند همین مورد آخر باشد:

۷- تفریح!

بله تفریح…اگرچه در مورد اکثر فواید کتاب خوانی بحث کردیم، ولی مهمترین چیزی که باید اشاره شود همین وقت گذرانی است؛ البته نه وقت گذرانی معمولی،بلکه بهترین نوع آن! چرا که با کتاب خوانی، اگرچه شاید تاثیراتی را که اشاره شد درک نکنیم،ولی در ناخوداگاه ما همه ی آن فواید ریز و درشت تاثیر گذار هستند.

در نهایت خوشحال میشویم کتابهایی که شما را با خود همراه کرده‌اند و یا سبب شروع یک مسیر نو در زندگیتان شده‌اند را به ما و باقی دوستان که این مطلب را مطالعه میکنند، معرفی کنید.

نویسنده مطلب: چ یاب | کاربردی یاد بگیریم…

منبع مطلب

محبوب ترین کتاب های چاپی

مجموعه ای از پرفروش ترین کتاب های چاپی را اینجا ببینید و با تخفیف ویژه خریداری کنید👇

مشاهده و خرید
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.